Finns det några regler får hur VP-rör måste dras eller kan jag dra dem som verkar lämpligt?

Om det är möjligt skulle jag behöva dra ett nytt rör i taket i efterhand för takarmaturen dock oklart var reglar o.d går för fastsättning av röret.
 
Jag är INTE elektriker men har ändå dragit all el i mitt hus, givetvis under övervakning av behörig elkamrat.
Min erfarenhet är att det intre finns några speciella regler utan (som vanligt) det är sunt förnuft som gäller!

 
Kan någon behörig bekräfta det här.

Jag lägger gärna all VP och monterar alla dosor själv. Elektrikern kommer få nog med jobb ändå.
 
Hej!

I tak kan man dra över diagonalen, dvs snett.
Det ska du inte göra i väggar utan kör horisontellt och vertikalt (för risken med borrning mm).

Kröka på du :)
 
Hej !
Inte att förglömma, dra inte vprören för nära ytteväggen, inte roligt med kondensvatten i plaströren, // Goerana
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.