Eftersom undertecknad är hel väck,,, (enligt sambo, byggare, ekonomer och andra vuxna människor...) så har jag lagt "visst" fokus på framför allt vardagsrummet i vårt husbygge..

Ett par saker som är helt klart värt att tänka på och som framför allt ger bra effekt i relation till pengarna är;

1. I samband med läggning av grunden så fixade vi rör-dragning direkt i bottenplattan så går diagonalt över vardagsrummet.

Vinst = Kabeldragning etc,, kan gömmas undan på ett enkelt sätt. Jag trodde först att det inte borde vara något problem,, typ,, dra kablarna i väggen runt om,
men,, Njet,, med isolering,plast,,etc, så vill man inte gärna in i yttervägg och fixa.. Så,,, några rör under golvet förbinder hela rummet,, så,, man kan från respektive "upp-gång" av rör välja att gå vidare genom innervägg och därigenom inte ha massa sladdar på golvet.

Man kan ju även välja fast kabelinstallation,, dvs,, om man inte tror sig vilja/behöva byta kablar lite då och då.

2. EL,
Tror mig;; en insats som påverkar ljud och bild MYCKET är kvaliteten på EL. En enkel sak i sammanhanget är att man ser till att EL för t.ex vardagsrum/hembio är en helt egen grupp OCH en egen jordfelsbrytare.
Man slipper brum och brus som annars kommmer från kyl, frys, hårtorkar och gud vet vad....

Så,, Hembio/HiFi insatser som inte har med prylarna i sig att göra...,,, Men,, som ger större effekt än många andra "tweaks". I förlängningen,, satsa gärna på t.ex Supra's skärmade el-kablage till prylarna, och motsvarande skärmat anslutnings respektive högtalarkablage..,,, då kanske du får den optimala funktionen.

Optimal stereo/Hembio ??,

Enkelt test, slå igång "alla prylarna",, sätt INTE på någon skiva/tv/radio etc,, utan bara "ON",

Göm fjärrkontrollen för att förhindra misstag/olycka.
Dra sedan upp volymen på MAX och håll tummarna för att det fortfarande är tyst..

För de flesta så kommer det först och främst vara en brusmatta som hörs,, så länge den är "statisk" så är det i princip själva anläggnigen som hörs.

Men,, för dom flesta kommer verkligheten vara att man hör alla möjliga konstiga ljud, knäppar,,etc,,
dvs,, Man lyssnar m.a.o på sitt HUS och kanske även grannarnas genom sin 5.1/THX mega-häftigta setup.

Riktigt olyckliga människor kommer även kunna höra spår av radio etc,, fast man inte har någon.
Ett rum med sladdar för 5.1, det är en riktigt bra antenn för att lyssna på skräp...,,,, tro det eller ej..

Lycka till!!!!,,

emerson skrev:
Tror mig;; en insats som påverkar ljud och bild MYCKET är kvaliteten på EL.
MYCKET var väl att överdriva å det grövsta.

Nej,,

Framför allt inte i relation till alla strömrelaterade "prylar" som finns i form av high-end kablar,etc,,, ...
Att fixa detta är i sammanhanget en jack-pot gällande pris/prestanda.

Inte i relation till "high-end kablage", men så formulerade du dig inte från början.

Det mesta av high-end kablaget är rent humbug. Framför allt när det gäller digitala signaler.

Min poäng,, även UTAN relationen till high-end kablage
ÄR att det med en hembio uppsättning,, med 5 kanal drivna, med de större kabel avstånden, för vem som helst ÄR en påtaglig skillnad.

Samtidigt som man som köpare lägger vikt/intresse för vad man köper med förhoppningen om att det spelar roll så lovar jag att just detta med elen spelar roll.
Man behöver inte vara audiofil för att märka vinsten,

Att mycket av kabel folket är "snake-oil" säljare skriver jag gärna under på. Men,, att kategorisera detta till 100% gör jag inte.

Hade själv ett rum som dels "brummade" med anläggningen AVSTÄNGD!! och dels hade vandrande skugga över TV'n..

I det fallet, i min befintliga lägenhet så löstes detta genom omkoppling mellan vilka uttag som användes
samt att jag la in skärmade supra-elkablar.

Inget brum kvar,, inga ränder på TV'n.

Det gör faktiskt en hel del skillnad på vilka kablar man använder i sin anläggning. Ta t ex alla sytrådstunna scart-kablar som, om man har tur (eller kanske otur i det här sammanhanget), följer med diverse A/V-produkter. Med en sådan inkopplad till TV:n ser man alltför ofta "spökbilder" som läcker in från den bakomliggande bilden. Och det är ju kanske inte så skrämmande att se Göran Persson debattera med Fredrik Reinfeldt mitt en gastkramande scen från typ "the Ring" eller "Evil Dead"... eller? Nä, nog lägger jag gärna några kronor extra på mina kablar, för skillnad, det blir det. Sen om man vill lägga 200 eller 2000 kronor extra, ja det är upp till var och en att bestämma.  ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.