El
micha: Hi, this is the only dimmer i know which solves your problem: http://www.voltus.biz/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl/details/cnid/11081110/anid/a05894df17dffeb14ef0125b00698d07/BJ-6517-U-101-Schaltdimmer-mit-separatem-Schaltausgang/ You can dim 1 light and switch another one. Michael
el_richard: Det måste väll vara en elektronisk tranformator anpassad för LED, då vanlig elektroniska kräver ganska mycket belastning jämfört med vad en LED lampa drar... i bland minst 20 watt för att kunna komma igång. Ni rättar mig säkert om jag har fel, Osram har egen elektronisk trafo för LED, men en vanlig elektronisk trafo 20-70 VA fungerar nog inte. Vilken typ av LED var det, en som kräver
el_richard: [citat] Menar du att man inte får göra som de har gjort hos mig då? (det är inte avmantlad EKK)[/quote] Du kan vara lung, det är godkänt. --------------------------------------------------------------------------------------------- En liten fråga till våra expert komentatorer på forumet: Är det krav på att man skall ha dubbelisolering över fk som kommer ut från taket i en lägehet
markus00: Jag kanske är feg men hade aldrig vågat sätta 230 spottar ovanför duschen. Jag hade valt 12 volts spottar.
GoForIt: [citat] Ja, det är just därför som jag använder mig av överdimensionerade lådor klädda med gips invändigt. I vårt stora badrum så har jag helt enkelt gjort två stora "lådor" mellan takstolarna.
el_richard: [citat] Ja ha, ska man tillrätta visa igen, hoppas ni inte hoppar på mig denna gång :-) All-polig brytning innebär inte att nollan behöver brytas. Kapitel 43 i Blå boken.. Utklipp från elsäkerhetsverket. Fråga (00-91) Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system? Svar Nej, av 461.2 framgår att
Faidros: På "E-on" har cheferna högre bonus: http://www.eon.se/templates/InformationPage.aspx?id=43335
Mats: man kan även koppla ur en irriterande snickares värmebox och megga jorden på den precis när han ska ta ut sin mat också........ har jag hört Ska det vibbas så gäller det att naja som bara den. Gick som praktikant och najade elen i ett valv/datahallsbygge. Var ett antal dagars jobb. Angående trådskaparens problem. Har du provat från båda hållen? I bland går det betydligt lättare
sverre: [citat] Det är inget man måste ta hänsyn till. Det är upp till beställaren. Vill han ha kabel ingjuten i betongen få han det, men att det är opraktiskt är en annan sak. Säkerhetsmässigt är det helt ok.
eskil23: Jag tänkte att det fanns någon form av verktyg som man kunde dra igenom röret för att rensa bort sådana onda saker. Något i stil med en BoreSnake t.ex. (http://www.roc-import.com/gb/div/boresnake.php)
cpalm: [citat] Det lite underliga i sammanhanget är att trots att installation kräver behörighet så krävs ingen som helst behörighet för att konstruera, bygga och reparera elektriska apparater, vare sig de är fast installerade eller inte.
matrix: Hittade fler sådana rör men dessa innehöll moderna fk kablar. Jag tänkte testa att få egenom lite nytt kablage om någon vecka eller så.
Mattias L.: Nån av dessa kanske: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=200885&path=13140000,13290000,13310000
henrikgbg: Jag har beställt dimmers från UK och de funkar hur bra som helst med svensk el. Jag vet att du skall ha utanpåliggande. Men de brytare/ dimmers jag har kräver fyrkantiga dosor. Jag tror dessa är de vanligaste.. Kanske ett onödigt inslag i debatten som verkar uttömd, men ändå... ;)
Fotografen: Tänk på att om du nångång vill dela dem igen är det knappast gratis med nytt abonnemang...
GoForIt: Ja, jag har använt mig av den lösningen för våra spotlights i badrummet. Jag har helt enkelt förhöjt takstolarna, och sedan monterat tvärgående skivor och på så sätt fått en "låda". Klädd invändigt med gips, och lock av gips. Tätad i alla skarvar med latexfog. Och så ny ångspärr och isolering ovanpå. Vi har tre spottar i varje låda.
Casca: Hade samma dilemma som dig när vi gjorde om köket. Dosborr och ett snöre att fiska med, drog sedan flexslang mellan senildosorna. Enda som kan vara riktigt jobbigt är eventuella tvärreglar, lyckades dock planera på ett sådant sätt att det gick att undvika dessa. (Kanske ska tillägga att vi hade ner även taket vilket gjorde det bra mycket lättare att komma åt) Rent lagligt sett så
TLovskog: Hej, Se följande om min egen installation http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=24179
Lysmask: [citat] Du kan väl inte begära att alla som sitter och tuggar fradga över el-hemmapulare ska klara av att läsa innantill? ;) Nä låt dem yra, det är underhållande..[/quote] Står ingenstans att det är olagligt... du kanske ska gå till en optiker så att du klarar av läsningen själv. Undrar om du tycker det är lika underhållande om ditt hus brinner ner eller ditt barn dör av
el_richard: Tjena alla! Lexcom nät använder i princip en dubbel skärmad datakabel för alla typer; data/tele/antenn. Bredbands modemet skall förslagsvis monteras i samband med LEXCOM kopplings kopplings lådan. Från telenätet till bredbandsmodemet där blir det en signal för INTERNET och en för TELE. **************************** INTERNET korskopplar du in i DATA MODULEN. Finns 2 typer av datmoduler.
micha: Hi, my Swedish isnt to good so i write in english. I found this forum over Google. We are selling switches over internet in germany. We have really good prices for our Swedish customers an the shipping costs are very low. Only 20,- for packages up to 31 KG. For private customers we bill the german vat of 16%. Here are some examples for steel switches:
Caesar: När man sätter infra i tex uterum ska den brytas med en 2-polig brytare.Kan inte se att det skulle skilja i ett badrum.
-ah: Växelspänning upp tll 50 volt definieras i föreskrifterna som klenspänning och räknas i allmänhet som ofarlig för person (därmed inte sagt att den ström som spänningen tryckar fram inte är farlig för egendom). Bandet därefter heter lågspänning och högspänning räknas som spänning över 1000 volt växelspänning. För likspänning gäller andra värden. Spänning mätt i volt kan
-ah: Det finns ett antal olika lösningar på förläggning. Att putsa in kabel är standard i många länder, inte bara Ryssland. Att lägga vinylplast (VP)-rör som man gör i Sverige är inte den sämsta men absolut den dyraste lösningen. En alldeles utmärkt lösning är att göra som i Tyskland mfl där man putsar in en flatkabel i definierade stråk där folk i allmänhet har vett att inte
cpalm: [citat] Idag är det väl inte många prylar som kräver ens i närheten av 8 timmars laddningstid, så 8 timmar skall väl räcka?