El
Joukko: Jag bytte en kondensator på kretskort och trodde det skulle hjälpa men inte. Men nu helt plötsligt så funkar det som det ska. Mysko! :o Jocke
eskil23: [citat] Om elektrikern som kommer hem till mig på onsdag säger så om mina pansarrör så åker han ut med verktygslådan före. Jag hatar dessa förb*ade rör, men jag har varken tid eller råd att byta ut dem.
magic_gbg: Det kändes lite amatörmässigt att göra så. Men bara det är godkännt så får det vara så :) tack för svaret
jakim: [citat] Har man koll på logikkretsar är det lätt att programmera den men har man ingen förståelse för det så tror jag det kan vara ganska knepigt att fixa det... Jag har en här på bänken brevid mig och den var väldigt lätt att programmera men jag är el/ elektronik utbildad...
andreashj: Ok tackar, då blir det att fräsa en egen kanal:-( /A
ichigo: Lite knepigt då armaturen är sluten.. inga galler eller så, utan transparent plast. Jag skulle föredra ha en utanför då. Men hur är det med att koppla taklysrörlådor till eluttag, är det ok?
Rypos: Det finns även termostat som monteras i elskåpen på DIN-skenan som klarar flera faser. Givetvis löser elektrikern det hela, men det skadar inte att vara påläst...
markus00: Finns även klingor till vinkelslipen som gör att du kan använda den direkt.
JED: Tack för svaren. Då kör jag med denna förgrening. Det blir ju lättare att byta en spot om den skulle gå sönder. //Johan
el_richard: [citat] dimmer = mys faktor, den kan man betala för, 400 kr extra per rum och det blir behagligare för ögat... (10rum*400kr =4000kr 4000/15kr =260 öl burkar. den mys faktorn håller inte så länge...) 4000 kr är ganska lite när det gäller att byta hela el anläggningen i ett normal stort hus. 3 plan med gammal kabel och elstandard från 1950 kostar ca. 100.000 kr att byta till någorlunda
dalle: Finns lite liknande tips i denna tråd. http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5941 Lycka till!
dalle: Kan och kan, allt går med lite vilja. Men, jag hävdar fortfarande att det är direkt olämpligt eftersom lampan inte är typad för annan sockel (CE-märkt). Kör med inbyggda trafos, men om det skulle visa sig att din 220V-installation ändå inte funkar pga fel kabel borde det vara en smal sak att ersätta dem med ny eftersom den kanske är dragen i VP-rör från lampa till lampa. Om det är
citactiva: Har som sagt tidigare kört den utan nolla med samma resultat, kopplade dock in den för att va säker.... skickar me en bild på hur den ser ut i "helhet"
Mats: Jo den var tyvärr rätt vanlig. Är man förståndig så delar man upp husets uttag och belysning i två delar och sen läggger man kylen på den ena och frysen på den andra. Kombinerar man detta med tex micron och tv:n så märks det rätt snabbt om de har löst om man nu inte hör kompressorerna. Motorvärmare är som gjorda för att sättas på en personskyddsautomat. Att bara ha en jfb för
Mats: Jo jag har en och är hmm statligt anställd. Den är jättefin för att lyfta upp det lösa med men när backen i princip består av knyttnävsstenar och klister däremellan...........
El_-micke: ett dubbelt vid varje ljusinsläpp brukar vara de vanligaste tycker jag
el_richard: [citat] behöver inte vara IP44, men det skadar inte. Räckte 10w för att belysa marken någorlunda?
el_richard: [citat] hur ser det ut bakom din spis? en viktig fråga, sedan får du säkert fler snabba svar.. /Richard
Kristin: Tack för alla svar. Jag har varit inne och tittat på hemsidorna och det var precis vad jag letade efter. Nu ska jag kolla lite mer nogrannt. /kristin
hempularen: Den jag drabbades av var installerad 1976. Och (troligen) av elektriker. Möjligt att det finns bättre slang idag.
Fotografen: [citat] Kontroll av el ingår i undersökningsplikten, så detta får du fixa själv, tyvärr.
Peterltj: Nar jag jobbade med fjärrvärme la vi en liknande kabel mätning av förbrukning
Pen: Kopparkostnaden i den huslokala distributionen är i vilket fall EN fördel: Antag 1.5 kvmm ledning och 10A. Hur mycket effekt får man i snitt ut per ledning (per kopparmängd): Enfas: 2 ledningar till 2300W ger 1150W/ledning Tvåfas: 2 ledningar till 4000W ger 2000W/ledning Trefas utan nolla: 3 ledningar till 6900W ger 2300W/ledning Trefas med nolla: 4 ledningar till 6900W ger 1725W/ledning
Pedda_P: Jodå, tre månader sa de, men snickarna behöver el om 5 veckor....., men jag snackade med en grävis som jobbat för det elbolaget tidigare och han skulle försöka fixa till så det blev klart inom en månad, men jag behöver än så länge en fungerande back-up plan
magic_gbg: Ohm mät mellan kabeln och stålröret du kanske har en skada på kabeln så den har kontakt med jord.
El_-micke: japp brukar inte vara några problem att koppla på det viset.....................brukar göra så när det gäller stallventilation av olika slag
Mats: Njäe, inte riktigt iom att du får avstånd mellan ledarna så får du dämpningar i fälten att ta hänsyn till också. Räknade på en del sånna där saker en gång i tiden när jag puggade men det är för länge sen för att minnet ska vara helt klart
robban44: 130 kvm 1-plans med golvvärme byggt 2005, IVT 490 FLP, innetemperatur 21.5. Mars 1810 kw, April 1180 kw totalt.