3 483 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Huvudsäkringen i källaren "går" om man gör "fel"!
Kan någon förklara detta:
En som jag känner råkade borra i en elkabel i taket, automatsäkringen gick då i hans lgh, men även huvudsäkringen i källaren. Likadant när han fick hjälp med att koppla in nån badrumsmöbel med spotlights, det blev nåt fel så säkringen i hans lgh gick o även nu löste huvudsäkringen i källeren ut!
Varför löser huvudsäkringen i källaren ut?
Han har även berättat för mig att i den lgh han hade tidigare (huset bredvid hans nuvarande) så var det en ung kille som skulle hjälpa sin mormor (eller nåt) med att koppla in hennes nya 3-fas spis som hon hade köpt. Killen kopplade väl fel för att huvudsäkringen gick i källaren (+ då antagligen säkringen i hennes lgh), men i detta fallet hade flera (vet inte hur många) andra lgh i trappan inte heller någon el
Detta sista hände för några år sedan, anledningen till att han kommer ihåg det är att
dom var utan el i några dagar pga att dom drabbade inte kunde få tag på någon med nyckel till elskåpet i källaren!
Får man verkligen dela på en huvudsäkring till flera lgh?
Lägenheterna är byggda på 30-talet och är fyrvåningshus.
En som jag känner råkade borra i en elkabel i taket, automatsäkringen gick då i hans lgh, men även huvudsäkringen i källaren. Likadant när han fick hjälp med att koppla in nån badrumsmöbel med spotlights, det blev nåt fel så säkringen i hans lgh gick o även nu löste huvudsäkringen i källeren ut!
Varför löser huvudsäkringen i källaren ut?
Han har även berättat för mig att i den lgh han hade tidigare (huset bredvid hans nuvarande) så var det en ung kille som skulle hjälpa sin mormor (eller nåt) med att koppla in hennes nya 3-fas spis som hon hade köpt. Killen kopplade väl fel för att huvudsäkringen gick i källaren (+ då antagligen säkringen i hennes lgh), men i detta fallet hade flera (vet inte hur många) andra lgh i trappan inte heller någon el
Detta sista hände för några år sedan, anledningen till att han kommer ihåg det är att
dom var utan el i några dagar pga att dom drabbade inte kunde få tag på någon med nyckel till elskåpet i källaren!
Får man verkligen dela på en huvudsäkring till flera lgh?
Lägenheterna är byggda på 30-talet och är fyrvåningshus.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Om man lyckas få till en rejäl kortslutning så är det inte ovanligt att även huvudsökringen går.
Att borra i en kabel kan nog ge en ganska klockren kortslutning.
Dessutom så är det troligt att huvudsäkringen kanske redan var belastad till i närheten av sin gräns, från övriga lägenheter i huset.
Att borra i en kabel kan nog ge en ganska klockren kortslutning.
Dessutom så är det troligt att huvudsäkringen kanske redan var belastad till i närheten av sin gräns, från övriga lägenheter i huset.
hehe, höll på att uppdatera mitt inlägg när du svarade, men jag antar att du redan då har svarat på det som jag lade till! - Kunde tydligen dela på en huvudsäkring!hempularen skrev:
/tack
edit: hans nuvarande huvudsäkring verkar bara gå till honom, så den var bara belastad med en borrhammare o en lampa!
det har att göra med att huvudsäkringen som var en smältsäkring har bättre (snabbare) kortslutningsskydd än en automatsäkring, däremot är en automatsäkring bättre (snabbare) vid överlaster.
Det är ganska stor skillnad på automater och smältsäkringar i fråga om funktion.
Det är ganska stor skillnad på automater och smältsäkringar i fråga om funktion.
elmont skrev:
aha, jag har bara haft smältsäkringar (porslinssäkringar antar jag) i mina lgh, så då e det därför jag inte drabbas av samma fel, även om jag inte har lyckats (ännu) borra i en kabel!
/tack
Det kan faktiskt hända vid nått så simpelt som att en vanlig lampa pajar. Hände senast en kompis när hon skulle tända i badrummet så sa det pang så det hette duga i lampan och i proppskåpet. Fixa lägenheten var ju lätt men få fastighetsskötaren att inse att jo en fassäkring ÄR borta, det tog ett tag
Selektivitet är det som vi pratar om här. Dvs att säkringen närmast felstället löser.
Det är något som är önskvärt, men det är inget krav ur säkerhetsmässig synpunkt.
Där är man bara intresserad av att något skydd löser.
Blandar man dvärgbrytare och porslinssäkringar (och även mellan vissa porslinssäkringar) kan det vara mycket svårt att uppnå selektivitet.
Det är bara att jämföra karrakteristikkurvorna mellan olika säkringstyper och se om det funkar!
Det är något som är önskvärt, men det är inget krav ur säkerhetsmässig synpunkt.
Där är man bara intresserad av att något skydd löser.
Blandar man dvärgbrytare och porslinssäkringar (och även mellan vissa porslinssäkringar) kan det vara mycket svårt att uppnå selektivitet.
Det är bara att jämföra karrakteristikkurvorna mellan olika säkringstyper och se om det funkar!
Klicka här för att svara