Är det tillåtet/lämpligt att "klamma" kabel (typ EKK, EKLK...) genom punktning med smältlim? Synlig förläggning förutsätts och att kabeln i ändarna är klammad traditionellt alternativt dragavlastad. Och så får vi förstås förutsätta ett underlag som inte släpper (målad gammal puts är inte så bra t.ex. men den går ju inte särskilt bra att klamma i traditionellt heller å andra sidan).

Pen

Pen skrev:
Är det tillåtet/lämpligt att "klamma" kabel (typ EKK, EKLK...) genom punktning med smältlim? Synlig förläggning förutsätts och att kabeln i ändarna är klammad traditionellt alternativt dragavlastad. Och så får vi förstås förutsätta ett underlag som inte släpper (målad gammal puts är inte så bra t.ex. men den går ju inte särskilt bra att klamma i traditionellt heller å andra sidan).

Pen
Långa apk-klammer med spikplugg, det brukar alltid fungera i putsväggar och i sandslott... :-)

Jag har många gånger blivit besviken på smältlim, även försökt fästa kablar som lossnat efter ett tag.

Allt verkar väldigt stabilt när man precis använt smältlim men efter ett tag blir det ofta bara en hård klump som släpper i ett grepp  :-[

Lite off topic kanske , men när man kollar på tex elbutik finns det apk klammer som kallas spikskruv
Vad är det för skillnad på dom och vanliga apk klammer ??

APK - skruv på minner lite om en skruv, men den går inte att skruva in...
Själva spiken har lite gängor eller hullingar. den med skruv fäster mycket bättre i gula skruvplugg, medans spikpluggen som finns inte fungerar så bra med APK-Skruv, helt enkelt för tjocka....

• apk_klammer_skruv.JPG
Klockrent svar på min fråga, Tackar Richard ...

// Anders

Och som svar på frågan om man får limma kabel så är svaret nej, men jag kommer just nu inte på vart det står.

OK. Tack för svaren.

Pen

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.