J
JonasHolm: Finns det någon nackdel med att köpa från Danmark? Man får ju inte en Lexel logga på prylarna, men det känns ju inte livsviktigt. ;) Hur är det med garantier/reklamationer? Någon som har erfarenhet? /Jonas
9 svar · 2,9k läst
C
CHC: Jo, det verkar som det får bli med strömtransformator. Det borde i alla fall gå att få in allt i en låda som inte är alltför stor. Tack för hjälpen!
5 svar · 4,7k läst
C
citactiva: Jag handlade en PAXfläkt av dem... funkade fint förutom att banken (eller bara slarvfel av honom) slarvade bort min betalning så det tog några dar extra för leveransen.. men annars funkade det bra.
3 svar · 1,3k läst
GoForIt
GoForIt: Sätt upp en platta renoveringsgips som skydd mot det befintliga taket, och gör ett nytt sänkt innertak precis som du tänkt. Låt hela utrymmet vara öppet, så sprider sig ju den värme som uppstår. Tänk på att få utrymmet där spottarna sitter så tätt som möjligt. Spontant så känns avståndet till brännbart lite kort, men jag hittade ingen uppgift på IKEA:s hemsida heller. Våra
2 svar · 6,8k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Jepps, lägg dom i en hink med vatten och slå i lite klorin.
2 svar · 1,9k läst
G
Granit999: [citat] Det viktiga är inte verkningsgraden utan momentet på motorn. Skulle du belasta motorn i Y-koppling så kan komma att stanna.
2 svar · 4,7k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] Tyvärr sköt jag in en mening lite fel, det skulle stå:  :o Jag kör med Thorsmans TSI, E-nr: 15 470 10 /15 470 12. Dessa är precis som vanliga gipsskruv vad jag kan se. Alternativt med TSF-serien. Ursäkta förvirringen om gipsskruv, men jag vet faktiskt skillnaden... :-[
7 svar · 4,0k läst
R
roli: [citat] Han skulle ju "bara" byta elpatron och inte termostathuset där jorden sitter ::) ::) Finns säker ett antal olika lösningar på hur det ser ut i verkligheten. Det riktiga svaret på ursprungsfrågan måste ju bli det svar som någon gav tidigare. Man behöver både en rörkrökare och en elektriker om det skall ske enligt konstens alla regler...
10 svar · 11,8k läst
snickarboden
snickarboden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=6022 Mät mellan trådarna och jord t ex ifrån ett uttag, mellan fas och jord så har du 230 V och mellan nolla och jord 0 V såsom beskrivs i ovanstående tråd. Normalt skall nollan vara blå enligt dagens standard. /Kent
1 svar · 6,6k läst
K
kajnys: Lite ändring av planerna då men så får det bli. Tack för hjälpen. Ska bara se om jag kan hitta en lämplig tvåtrådskabel för utomhusbruk att använda också. Varken Biltema eller Clas Ohlson verkar vilja ha något lämpligt.
3 svar · 13,8k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Bra! Du verkar ha stenkoll på det.. :)
6 svar · 4,6k läst
J
JED: Hej Tack för svaren. Då ska jag inhandla sådana uttag. Har ni förslag på förger för tändtrådar. Fas i huset är svart. Jag vet att brun är standard nu, men det är väl lika bra att köra vidare med svart som fas. Jag behöver tre tändtrådar. Två till de uttag som diskuterats samt en till taklampan. Brun, vit ?? //Johan
6 svar · 9,0k läst
pellefant
pellefant: jag tolkar irenebyggares inlägg med att ta ur alla säkringarna att det endast avser säkringarna i den specifika centralen, annars finns det ingen anledning att slå av huvudströmmen ifall huvudsäkringarna är urskruvade. dessutom så bör man slå av huvudströmmen innan man skruvar ur huvudsäkringarna (och i) för att slippa brännsår på passdelarna.
22 svar · 21,8k läst
Rostig_9000i_-88
Rostig_9000i_-88: [citat] Skulle tro att detta är ok.
12 svar · 4,6k läst
H
Herman: [citat] 5 x 6mm[sup]2[/sup] i ett 20-rör :o Trodde det var omöjligt, men torde om inte annat vara klart olagligt...[/quote] Olagligt...ajdå.... Får be elektikern kika på det också när han kopplar in övervåningen.... Men tack för svaret (inte för att det var det svar jag ville ha  :)
20 svar · 27,2k läst
·
T
Tor: Beror ju på taket... Kan du inte fräsa in kablarna och sedan spackla igen? Det finns ju utanpåliggande spottar, t.ex. Lighton Halogen från IFÖ Electric. Kan det vara nåt?
2 svar · 1,3k läst
T
Tor: Och en variant till... Vill minnas att effekten är 5W/armatur. Och ingen bländning!
6 svar · 4,6k läst
·
A
Ankan: Det är endast 230V som skall kopplas ihop. Slangen ligger ju som sagt alldeles i ovankanten av doshålet så då borde det väl fungera med en rotdosa antager jag. Det går att dra ner slangen ytterligare för det är lite slack på den just nu ovanpå skåpen. Det är matningen till trafona för spotarna samt till ett vägguttag som skall kopplas i hop. Ankan
5 svar · 8,6k läst
·
C
CHC: Eljobbet jag nyss beställde (40h arbete, 2 nya elcentraler, byte av mätartavla, 50 meter FKKJ 4x16/16, etc) gick på 28kkr+moms, så lite dyrt låter det nog.
7 svar · 1,6k läst
B
Blommis: Den infällda i bänkskivan var ju snygg, men då måste vi dra el under golvet å det blir för bökigt. Det kanske inte är så dumt att försöka knåpa ihop en egen med en lamphiss.  :) Stämmer precis det, det är elvispen etc som ska anslutas.
4 svar · 11,3k läst
K
Kaffekokare: Såhär kan de se ut: [bild]
2 svar · 4,2k läst
M
master_mimer: ah, nej det var alltså på mallorca. mkt intressant sidhänvisning det där, tyvärr stod den inte att finna bland de avbildade kontakterna
5 svar · 3,1k läst
I
irenebyggare: Normalt skall det räcka med 10 A, det är vid 220V=2200W Vill snickarn ha 3 fas så kan man ge dom 2 eller 3 faser vilket blir 380-400V och ger med 10A säkring 3800W, ibland kan snickarn ha en trefasmaskin och då behövs så klart 3 faser. Det jag kan tänka mig är att snickarn tänker avfukta huset med en värmare på 5-7kW, Dom brukar ha en liten byggcentral med sig och den kopplas med en
1 svar · 2,2k läst
snickarboden
snickarboden: Melker>Men... enligt samtal jag hade med Bo Johansson på Elsäkerhetsverket så krävs det behörighet på husbilar/husvagnar dock inte på båtar eftersom de omfattas av sjösäkerhetsverkets krav. Står det någonstans i det brevet att fordon inte omfattas av behörighetsföreskrifterna? Att de inte omfattas av starkstömsföreskrifterna är klart men behörighetsföreskrifterna är skilda
10 svar · 5,3k läst
D
Drogen: Äntligen hittade jag dom på www.duri.se [bild]
3 svar · 14,4k läst
·
MickeM
MickeM: [citat] Lägg trafon så att du kommer åt att byta den alternativt byta säkringen i den. Bygger du in den så måste du undersöka så att IP-klassningen är godkänd. IP21 = minst 60 cm från duschutrymmet. IP44= spolsäker. [/quote] Bara ett förtydligande. Transformatorer tillåts bara i område 3 och längre ut, alltså i princip 60cm från duschutrymmet. Monteras den i område 3 skall den
10 svar · 2,4k läst
O
olklove: jo fläkten e ju 230v så ett externt relä e ju ett måste men reläbrandvarnaren var en bra idé =)
2 svar · 3,9k läst
L
Lidman: [citat] Vi har inte monterat dem än, bara provat att hålla dem ovanför bänken. Jag återkommer med bilder på hela köksrenoveringen när det är klart... och det börjar närma sig nu  ;D // Lidman
10 svar · 3,8k läst
C
Caesar: Jo , den ska duga.
4 svar · 3,2k läst
pellefant
pellefant: klart som korvspad! han var ju tvungen att dra om spottarna eftersom han dragit dom i något annat hus eftersom han inte hittade ditt ;D ja det låter onekligen som mycket timmar jag har gjort/gör ett hus på 200m2 enplan, det kommer upp i ca 200 timmar. då är det 16 downligts inne och ca 15 dovnlights ute+ vanlig el med fler uttag än enligt standarden+9 tv-uttag+dubbla datauttag på 9
7 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.