Klarar ovan nämda kablar att ligga i vatten och sedan frysas in. Någon som vet på rak arm?

Så vitt jag förstår ska det inte vara några problem med "infrusna" kablar av övanstående typ, här uppe i norrland är det ju inte direkt ovanligt utan kanske tom. vanligt

Måste väl bero på förläggning, längd, typ av kabel och framförallt hur marken rör sig när kälen släpper.

Jag har själv här hemma ett exempel på skadad jordkabel när kälen släppte. Det var en relativt gammal (20+ år????) EKKJ 3x6+6 och det blev helt enkelt kabelbrott eftersom marken rörde sig och kabeln samtidigt var fastfrusen i ändarna. Anslutningarna ligger i skugga dvs kälen ligger längre där. Det är rätt så stora krafter i markrörerlserna inga problem att slita av en liten "fjuttig" kabel. Bättre förläggning än rak längd direkt i lerjord hade säkert förbättrat chanserna för den kabeln.

Tanken var att det lätt kan komma in vatten i gula markrör och där med vatten runt kablarna, sedan fryser vattnet och kabeln torde ta skada.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Jag har vid flera tillfällen haft kablar som legat i "avloppsrör" ut till tex bensinpumpar som sommartid varet fulla av vatten och på vintern fulla med is och det har aldrig orsakat nån skada på kabarna. Sen brukar jag göra ett litet hål på slangen vid lågpunkterna för att slippa ha vatten stående i slangen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.