El
Caesar: Eller vänd dig till en belysningsaffär som kan ge dig råd också.
Caesar: designels uttag är Merten.se och Keroi.se finns andra leverantörer som har dem.Det finns också www.treotham.se som har jung .Osså finns det berker och Gira.Mycket snygga saker finns det... merten ligger något billigare än tex jung o gira.Ska du ha dubbla vägguttag är nog eljo solid eller elko plus finast.
eskil23: [citat] Är det verkligen möjligt att mäta på mer än en fas samtidigt? Vid växelströmmätning så är den väl anpassade för att mäta en sinusformad ström?[/quote] sinusvåg + sinusvåg + sinusvåg = sinusvåg I alla fall om alla har samma frekvens (och det har de ju!) Om man inte har någon läckström så blir amplituden på summan noll. Om man har en läckström så är det den som
antelund: Tack Richard och Eskil. Ber om ursäkt för att jag uttryckt mig oklart. Vet att LED inte är en beteckning för lågvolt. Menade att LED-system i sig medför ett lågvoltssytem. Summering: De spottar vi sensat tittade på är Konstsmide LED med inbyggd TRAFO, dvs 230 V fram till första spotten och 230 V vidare till nästa. Detta innebär att elkabeln borde grävas ner till 70cm. Om vi däremot
Jonas_Hammar: Hej ! Planerar lösvirkesbygge med start efter sommaren, funderar på att rita upp el och va, någon som har lite tips eller bra länkar? Parstuga Byggyta 13*6,6m 13/4 plan
Rostig_9000i_-88: Se: http://www.schneider-electric.se/Downloads/PDF/kopplingschema.pdf
dalle: Kommer inte ihåg namnet på alla, men den senaste hette iallafall "trettio" och hade tre (fanns även med fem) st 10W och elektronisk trafo på sladd. Tror en annan hette leding, men de har flera i den serien.
Pedda_P: Kanon, tack! Då löstes alla problem vad det gäller den frågan, skönt när något blir smidigt för en gångs skull :)
el_richard: [citat] Var har du köpt dimmern? Hur många kablar i dosan, vad satt det där innan? Antar att ditt hus e från 1960 eller likn, då du nämner blå som tändtråd, i så fall Brun in på L , den andra färgen på pil/våg symbolen. STOPP, eller ska du sätta en dimmer efter den elektroniska transformatorn??? Från vattenfallen i norrland -------> Ditt hus ---> Elcentralen ---->
el_richard: [citat] ej koppla in ett vanligt vägguttag 240 volt från ett perilex.
TN-Funkis: Det brukar gå att hyra elverk, dels sitter försvaret på en större hög, sen finns det också en del företag som har elverk i storlekar typ släpvagn från 30 kwa och upp. Skickar med länk så du får en uppfattning, prova annars och sök på hyra-generator eller hyra elverk http://www.skpab.se klicka på produkter så ser du bilderna http://www.subtron.com/sidorna/uthyrning.htm Om du nu
ELAnders: Det är inte samma, Men samma Förlag och författare, Men dom båda bökerna är ett komplement till varandra. Tillsammans med Böckerna Elinstalation-Övningsuppgifter och Elinstalation-Arbets ordrar. Ett tips är även att inkasera Elsäkerhetsverkets Föreskrifts böcker då dom krävs i flera övnings uppgifter. Edit: Okej my bad, den heter faktiskt Yrkesmannaskap-Montörshandboken,
zensurfer: [citat] Jag tänkte använda Clas Ohlsons hygrostat (32-7692). Någon som vet hur den är konstruerad? Har den reläutgång?
zensurfer: Kan man seriekoppla två varvtalsregulatorer? Om jag t.ex vill ha en temperaturstyrd varvtalsregulator som styr två fläktar, men den ena fläkten skall alltid gå långsammare än den andra. Den långsamma fläkten har då en vanlig manuell varvtalsregulator framför sig. Funkar det?
Mats: Ingen anning. jag skulle nog bara ta en stump 40cm avloppsrör eller liknande och låta slangarna sticka upp i den.
Pen: Kollade lite på Google och till min förvåning hittade jag fortfarande rundstyrningsprodukter som verkar jobba på samma primitiva sätt: http://www.enermet.com/sv/load_management/products.php Lite modernare mottagare och sändare. Den väldiga motor-generatorn har ersatts av elektronik men drosslarna mot nätet verkar vara som tidigare. Ska man gissa att snurran i mottagaren också har ersatts
el_richard: Gissar på 12 - 15.000 + moms skulle detta kostat i stockholm, om det är en "vanlig" stockholms standard på lgh. huset 3-5 våningar högt, alla lgh ovan och under dig, delar på samma huvudsäkringar, då blir det dyrare... Om du inte kan dra en ny kabel från källaren till din lgh, via hiss schakt eller liknande... Kolla med 2-3 olika elektriker, kolla med grannarna se vilka dom har anlitat,
gluecifer: TN-Funkis, du är en klippa :) En av de övre skruvarna var inte helt åtdragen vilket gjorde att blecken aldrig fick kontakt. En positiv bieffekt är att hastigheten nu är likadan som när jag inte har en extra skarvning till nytt första jack ! Och det är ingen nämnvärd försämring trots en trådlös router emellan, får samma hastighet även trådlöst.
Helena_Gavle: Hej! Ställde elfråga i badforum. Fel... Nu går jag vidare med frågor. Jag ska fälla in 20 W 12 V spottar i träskiva. Tittade på trafo på Cleas Olsson. En med effekt 60/20w (max/min) räcker den då till 3 spottar?? Eller kan man koppla in fler? Nybörjarfixare som bygger toainredning, handlar in grejer, men låter elektriken fixa själva elen.
CHC: Om 'internetmodem' inte är ett sånt där 4KHz-QAM-telefonmodem jag såg på museum för ett tag sedan (dagens ungdom, va?) så borde kragget vara switchat (det är det åtminstone till de 2 ADSL-modem och 1 SDSL-modem jag har som referens här), och de har i regel ganska stora glättningskondingar redan. Jag är även lite tveksam till om det skulle hjälpa att lägga till några på
Keffen: [citat] Mmmm, Gul grön isolerslang kan du ersätta med gul/grön el-tejp, Andra färger är jag osäker om jag sett hos grossisten. Genomskinlig och vit finns det, men blå tror jag inte jag att jag sett.... Åk till en el-grossist, fråga någon elektriker om dom kan köpa en bit åt dig, ge dom sedan en 100-lapp, dom tar nog i mot det. (självklart tar du och skriver ett kvitto, och uppger
Drogen: [citat] Tack för svaret! Kan inte du Richard förklara då för mig vad som var så galet i min fråga?[/quote] Vet du hur du kopplar in jordfelsbrytare? innan eller efter brytaren som styr belysningen? När du frågade 2 nollor eller 1 nolla, den frågan var lite läskig. Jag ska inte påpeka något från och med nu. Hoppas ingen skadar sig. Friskt kopplat hälften brunnet.... PS. Ganska kul
MatteFalun: Personligen så anser jag att det finns ingen anledning till att INTE ha JFB. den skyddar mot såväl person skador som brand som kan uppstå i elinstallationer. I mina öron så låter det märkligt då det är större fara för jordfel i en Armatur än i en strömbrytare och då borde man ju vilja JFB fast man skippar strömbrytare. Men jag kan ju ha fel//Matte
dalle: [citat] Ingen generell garanti. De blir oftast inte lika varma, men pottor e motsv kan man behöva ändå.
pellefant: lite utanför ämnet (som vanligt)... jag kan ibland känna en liten krypström när jag står på det blöta klinkersgolvet i relaxen och tar i tex duschblandaren, det känns bara om jag har en hudspricka på fingret. gjorde i kväll ett litet test genom att slå av och på diverse apparater. elpannan-inget, tvättmaskinen-inget, torktumlaren- då kändes det. hur kan det komma sej? torktumlaren
pellefant: å ja undrar fortfarande om den stulna sladden kommit tebax......