3 714 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
mecka bil eller el?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nätbolaget kan ju sätt avilka regler dom vill, men dom är knappast sköliga (och därmed ogiltiga) annat än för att skydda nätet. Dvs om en hempulare skulle kunna ställa till så att nätet störs, så är kravet relevant.
Givetvis så är det ju också så att sålännge det är olagligt att hempula så är ju också nätbolagets krav skäligt.
Jag har lite svårt att se att en hempulare skulle kunna störa nätet så länge vi inte pratar om hempulande fabriksägare med alluminiumsmältverk eller liknande.
Givetvis så är det ju också så att sålännge det är olagligt att hempula så är ju också nätbolagets krav skäligt.
Jag har lite svårt att se att en hempulare skulle kunna störa nätet så länge vi inte pratar om hempulande fabriksägare med alluminiumsmältverk eller liknande.
hempularen skrev:Nätbolaget kan ju sätt avilka regler dom vill, men dom är knappast sköliga (och därmed ogiltiga) annat än för att skydda nätet. Dvs om en hempulare skulle kunna ställa till så att nätet störs, så är kravet relevant.
Nr1. På vilket sätt är det oskäligt att nätleverantören har som krav att anläggningen dom spänningssätter skall följa gällande föreskrifter och lagar? Notera att även en med behörighet kan göra livsfarliga kopplingar och därmed bryta mot föreskrifterna.
Nr2. Ett tyvärr vanligt sätt när det gäller huruvida hemmapulare stör nätet är när det kopplas in reservaggregat. Alldeles för få vet vad som gäller när man kopplar in ett hus på små dieselaggregat vid t.ex strömavbrott. Och detta är en direkt livsfara för montörer på det allmänna nätet.
// DeBe
Nog för att jag gärna meckar el själv, men att installera ett reservkraftaggregat är låångt bortom gränsen för vad jag ens skulle tänka på att göra själv.DeBe skrev:
Vi har ju sådana där leksaker på jobbet och som (en av tre) datorhallsansvariga fick jag vara med och projektera, beställa och inspektera anläggnignen. Jag tror att vi fick säga tre gånger till leverantören/installatören att 'Nej, så här kan det inte fungera. Det här får ni göra om.' Det är tydligen inte lätt för behöriga installatörer heller...
Nu menade inte jag stora dieselaggregat och UPS-anläggningar. Utan mindre aggregat som man köper på Jula, Clas Ohlson, biltema o.s.v. Tyvärr rätt många som har dom i husvagnen o.dyl och som tycker att "den kan vi ju koppla in nu när strömmen är borta" även i huset.eskil23 skrev:Nog för att jag gärna meckar el själv, men att installera ett reservkraftaggregat är låångt bortom gränsen för vad jag ens skulle tänka på att göra själv.
Vi har ju sådana där leksaker på jobbet och som (en av tre) datorhallsansvariga fick jag vara med och projektera, beställa och inspektera anläggnignen. Jag tror att vi fick säga tre gånger till leverantören/installatören att 'Nej, så här kan det inte fungera. Det här får ni göra om.' Det är tydligen inte lätt för behöriga installatörer heller...
// DeBe
Jo det där har vi haft några skräckexempel på här på elforum också...DeBe skrev:
Klicka här för att svara