Vilket djup lägger man normalt ned elkabeln i marken till sitt hus?
Spelar det någon roll om man korsar markslingor för jordvärme?

Finns inga klara regler idag, men den gammla standarden sa 60cm och det finns ingen anledning att lägga grundare!

Djupet på kabel på din tomt är ju mycket för din egen skull. För att tex du inte ska ta den med gräsklipparen en sommardag 8-)

Men vad jag minns så säger man idag att minst 35cm ovansida kabel. Men när man gräver försöker man hålla kring 60cm som sverre säger.

Har du lagt ner markslingor väldigt djupt eller? jag vet inte om man lägger dom på frostfritt eller? isåfall är det ju ingen fara och rent elektriskt sätt så är det inga problem. Använd kabelmarkeringsband så du får en förvarning om vad som finns i backen.

Det enda är ju att när man ska söka igen kabeln nångång eller måste gräva upp jordvärmen av nån anledning att man inte klipper kabeln först. Jag skulle försöka dra den på sidan om det gick :D

Normalt fyllnadshöjd på orörd mark är 35cm detta kan minskas om man använder kabelskyddsrör typ srs. Ett tips är att förlägga kabeln i ett skyddsrör iallafall för att i framtiden enkelt kunna byta ut kabeln

behörig elektriker skrev:
Reglerna säger 55 cm ner till ovansida på kabeln.

• kabeldjup.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjemontoren skrev:
Har du lagt ner markslingor väldigt djupt eller? jag vet inte om man lägger dom på frostfritt eller?
Markslingorna ligger på 90cm:s djup.

Så om jag lägger ned elkabeln på 60cm:s djup så borde allt vara frid och fröjd.

Men jag mer eller mindre måste korsa jordvärmeslingorna, annars ska jag runt ett annat hus och korsa en kulvert, blir säkert 50 meters omväg också.

behörig elektriker skrev:
Ja, just det....55 cm.
När vi plöjer ner högspänning 12kV så lägger vi den på minst 35cm, om vi inte passerar en åker där det brukas jord.

Undrar om det inte är lite olika regelverk i farten här också.

Linjer och liknande har i allafall bitvis andra regler än vad du får använda i en "privat" installation. I linjer så är det förhoppningsvis inga privatpersoner i farten.

Sen är jag rent personligen av uppfattningen att skicka ned eländet så djupt det är praktiskt möjligt och gör det i en skyddsslang

mats_o skrev:
Sen är jag rent personligen av uppfattningen att skicka ned eländet så djupt det är praktiskt möjligt och gör det i en skyddsslang

Helt klart :) vi lämnar det så ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.