4 902 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ny elspis
Jag har ett litet problem med en ny elspis..
Gammal spis, 230 1-fas, kontakten i väggen är av typen med en kontakt i mitten och 4 i en kvadrat runtom. Jag har mätt upp 230v mellan pinnen överst till vänster & höger. Även 230v mellan mitten och längst upp till höger. Inga spänningar på något annat sätt.
Den nya spisen har elementspänning på 230v och ska alltså gå att köra på 1-fas 230v. Problemet är att det är en helt annan kontakt på denna spis. Endast tre st i en rad (Istället för 5).
Kan jag köpa en ny sladd till spisen (eller en konvertering), och var får man tag i det?
Kontakten i väggen är väl ingen ide att byta?
Tacksam för hjälp!
EDIT: Såg nu att det står att kontakten endast gäller för inkoppling i norge.. hur kan man sälja en spis i sverige med en norsk kontakt??
Gammal spis, 230 1-fas, kontakten i väggen är av typen med en kontakt i mitten och 4 i en kvadrat runtom. Jag har mätt upp 230v mellan pinnen överst till vänster & höger. Även 230v mellan mitten och längst upp till höger. Inga spänningar på något annat sätt.
Den nya spisen har elementspänning på 230v och ska alltså gå att köra på 1-fas 230v. Problemet är att det är en helt annan kontakt på denna spis. Endast tre st i en rad (Istället för 5).
Kan jag köpa en ny sladd till spisen (eller en konvertering), och var får man tag i det?
Kontakten i väggen är väl ingen ide att byta?
Tacksam för hjälp!
EDIT: Såg nu att det står att kontakten endast gäller för inkoppling i norge.. hur kan man sälja en spis i sverige med en norsk kontakt??
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det som troligen är den enklaset lösningen är att klippa den kontakt som sitter på spisen, montera en ny 5 polig (kontakt typen på din gamla spis kallas "periflex"). Alternativt skulle du kunna byta uttag på väggen till den nya typen (vet ej vad den kallas).
Båda varianterna bör göras av behörig elektriker.
Det finns ett tänkbart problem för dig, du har idag 3 faser anslutna till den nuvarande spisen, den tar (troligen) ut 230V från fas till Nolla från mer än en fas. Din nya spis är tydligen bara inkopplad på en fas. Då finns det risk att du inte har tillräkligt stor säkring för att det skall fungera.
Lite Off topic: som jag tolkar dig så har du ingen spänning mellan de 3 fas uttagen i kontakten, där borde ligga 400V. Om det stämmer så skulle det kunna tyda på att alla 3 faserna är inkopplade via 3 säkringar från samma fas i centralen. Efterssom du nu inte behöver 400V så spelar det inte så stor funktionell roll, men det är ett felaktigt sätt att koppla en Periflex kontakt, och skulle kunna ge överbelastning på nollan (den får då summan av strömmarna från respektive säkring, om det vore en korrekt 3-fas koppling så tar strömmarna ut varandra i nollan, och man får aldrig större ström än vad en fas levererar).
Båda varianterna bör göras av behörig elektriker.
Det finns ett tänkbart problem för dig, du har idag 3 faser anslutna till den nuvarande spisen, den tar (troligen) ut 230V från fas till Nolla från mer än en fas. Din nya spis är tydligen bara inkopplad på en fas. Då finns det risk att du inte har tillräkligt stor säkring för att det skall fungera.
Lite Off topic: som jag tolkar dig så har du ingen spänning mellan de 3 fas uttagen i kontakten, där borde ligga 400V. Om det stämmer så skulle det kunna tyda på att alla 3 faserna är inkopplade via 3 säkringar från samma fas i centralen. Efterssom du nu inte behöver 400V så spelar det inte så stor funktionell roll, men det är ett felaktigt sätt att koppla en Periflex kontakt, och skulle kunna ge överbelastning på nollan (den får då summan av strömmarna från respektive säkring, om det vore en korrekt 3-fas koppling så tar strömmarna ut varandra i nollan, och man får aldrig större ström än vad en fas levererar).
Om det nu är så att spisen är ny så ska du omgående reklamera till butiken och kräva att dom skickar ut en behörig elektriker som åtgärdar problemet. Och ifall butiken tycker att du ska byta ditt fasta uttag i väggen så ska du kräva att ansltningssladden på spisen förses med perilexuttag.
Det är rent ut sagt ett jävla sätt som vissa vitvarubutiker kör med. Dom köper in billiga varor som dom sedan säljer inte allt för billigt utan att veta att det inte går att ansluta i sverige.
Jag tycker att butiken ska stå för detta och det är inget som kunden ska behöva bekymra sig om.
// DeBe
EDIT: Ovan gäller ju givetvis förutsatt att försäljaren inte sagt att den har en norsk koppling.
Det är rent ut sagt ett jävla sätt som vissa vitvarubutiker kör med. Dom köper in billiga varor som dom sedan säljer inte allt för billigt utan att veta att det inte går att ansluta i sverige.
Jag tycker att butiken ska stå för detta och det är inget som kunden ska behöva bekymra sig om.
// DeBe
EDIT: Ovan gäller ju givetvis förutsatt att försäljaren inte sagt att den har en norsk koppling.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
jag läste lite slarvigt, uppfattade det som att det fanns fasspänning på mer än en av de inkommande faserna.
Klicka här för att svara
