8 734 läst ·
5 svar
9k läst
5 svar
Kopplingsdosa för långt in efter väggrenovering.
Hej.
Jag skriver för råd efter en renovering där jag hamnat lite i trubbel.
Pga omfattande kakel i rummet som renoverats valde vi att sätta upp 13 mm gipsskivor för att få bort alla ojämnheter. Nu är alla kopplingsdosor för djupt in då det handlar om kanske 15-17 mm extra djup innan apparatdosan börjar.
Dilemmat är att dessa antingen sitter i gipsvägg eller bärande betongvägg.
Vad göra? Mina skruvar för att färsta elluttaget räcker inte till - är det ok att bara köpa längre skruvar? Får man?
Jag kan inte sänka in elluttaget, för då passar inte locket in med jordade brytare. Skall jag sänka in hela vägguttaget istället??
Tacksam för råd och info om vad som är tillåtet och inte.
/Jonas
Jag skriver för råd efter en renovering där jag hamnat lite i trubbel.
Pga omfattande kakel i rummet som renoverats valde vi att sätta upp 13 mm gipsskivor för att få bort alla ojämnheter. Nu är alla kopplingsdosor för djupt in då det handlar om kanske 15-17 mm extra djup innan apparatdosan börjar.
Dilemmat är att dessa antingen sitter i gipsvägg eller bärande betongvägg.
Vad göra? Mina skruvar för att färsta elluttaget räcker inte till - är det ok att bara köpa längre skruvar? Får man?
Jag kan inte sänka in elluttaget, för då passar inte locket in med jordade brytare. Skall jag sänka in hela vägguttaget istället??
Tacksam för råd och info om vad som är tillåtet och inte.
/Jonas
I praktiken så används det tyvärr inte så ofta, erkänner att jag inte heller är den som köper förhöjningsringar så ofta... Kanske ska börja med det.. 
Klicka här för att svara