Kommer som de flesta att ha mätarskåp på en av fasaderna men vill ha elcentralen i server/larm/teknik-rummet inne i huset.

Nu kommer det inte stå någon säng i direkt anslutning till elcentralen, men finns det fastställda regler för hur långt ifrån elcentralen måste befinna sig från den plats man varaktigt befinner sig i typ säng??

Kan man klä insidan av rummet med typ hönsnät som man skapar en Farradaybur (?) med eller är det overkill om svaret på första frågan är nej.

Mvh Mattias

Med viss risk att bli motsagd vill jag påstå att det INTE finns någon riktigt trovärdig undersökning som kan påvisa att någon har eller kommer att bli skadad av dom elektriska och magnetiska fält som förekommer i bostäder.

Dom fältmätningar jag gjort hos oroliga kunder har visat att de största fälten (magnetiska/elektriska) är runt transformatorer. T.ex. sådana som är till för att ladda sladdlösa produkter, även klockradio, radio/TV etc. Skrivare, datorer, dvs maskiner har också fält omkring sig. Ledningar, uttag, o dyl. har förhållandevis små fält omkring sig.
Observera att allt jag skrivit om här ovan avser ett avstånd på mindre än 0,5m.

Man skall alltså vara mer orolig för att sitta vid en dator/bildskärm 8tim/dag istället för att oroa sig över elcentralen.

T
Som Bax och elmont säger så är det ingen fara på taket.  Det enda jag kan tänka mig som ev störande är om du råkar ha en brummande trafo eller ett klickande relä monterat direkt på samma vägg som vetter mot sovrummet, vi har haft en del trådar här om dessa saker som fört oljud nattetid, dock ingen med "tesla-strålning".

Tackar för de enhetliga svaren, idag lägger jag skyddsrören (i schaktbotten) till mitt efterlängtade teknikrum

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.