8 436 läst ·
4 svar
8k läst
4 svar
Hjälp med strömställare (med trapp-funktion)
Hej,
I garaget så har jag 3 st strömställare med trappfunktion och en av dessa har havererat och skall bytas. Har 4 st vita ledare varav 2 st verkar vara växlande fas beroende på de andra två strömställarnas läge.
Den gamla stömställaren hade 2 pilar in och 2 ut, en kabel till varje. Den strömställaren jag har nu är liknande denna:

Hur skall jag koppla för att få det rätt?
Har testat några varianter men då blir det bara 2 av strömställarna som fungerar så tänkt.
I garaget så har jag 3 st strömställare med trappfunktion och en av dessa har havererat och skall bytas. Har 4 st vita ledare varav 2 st verkar vara växlande fas beroende på de andra två strömställarnas läge.
Den gamla stömställaren hade 2 pilar in och 2 ut, en kabel till varje. Den strömställaren jag har nu är liknande denna:
Hur skall jag koppla för att få det rätt?
Har testat några varianter men då blir det bara 2 av strömställarna som fungerar så tänkt.
Det är fel sorts strömbrytare, en enpol/trapp, "06". Du behöver en korsomkastare, "07".
Wow, snacka om snabb respons. Tack för svaret. Skall inhandla en sådan.
Dom gamla siffrorna som flitigt användes förr, typ 06 på strömställare mm, nägon som har en lista på alla olika varianter som finns?
Jag funderade på om detta (06, 07,etc) kunde vara en del i E-numret men det verkar inte så.
Klicka här för att svara