Jag håller på och renoverar köket i huset från 1970 och det blir stora förändringar när det gäller eldragningen. Jag hade en elektriker hemma för ett par veckor sedan och vi planerade tillsammans hur elen ska dras i köket. Det verkar som om vi i samband med denna installation även kommer att byta elcentral och installera jordfelsbrytare för hela huset.

Idag sitter en central med 21 säkringar plus en trefas automatsäkring i egen dosa (för bergvärmepump). Före ombyggnaden är 18 av de 21 säkringarna upptagna, men eftersom två nya trefasgrupper ska dras till köket (där det idag är enfasgrupper) så ökar ju behovet lite grand. Jag har några frågor i samband med detta som jag vill kolla här på forumet:

1. En ny elcentral med plats för det vi behöver gissade elektrikern skulle kosta ca tre-fyra tusen. Är det rimligt? Jag tyckte det lät som mycket pengar för en elcentral. Jag vill inte ha något skräp, men blir jag blåst av min elektriker?

2. Bör jag se till att elektrikern byter ledarna i trefasen som går till spisen? Det lät på honom som att det var okej att använda ledarna som fanns och grena upp dem i en tvåfasanslutning till hällen och en enfas till ugnen (nolla fanns med i uttaget). Min magkänsla säger att man kanske skulle passa på att dra nya ledare hela vägen till centralen, men jag är ju inte fackman. Ska jag lita på min elektriker?

3. För att få flera olika bänkuttag som kan lastas samtidigt med t.ex. våffeljärn, vattenkokare och kaffebryggare utan att det blir mörker så vill vi ha flera olika faser dragna till bänkuttagen. Elektrikern tyckte att jag skulle dra rör "i serie" för att "tappa av" en fas i taget till olika uttag. Är inte det dumt med tanke på att återledaren kommer att vara gemensam för alla faserna, eller spelar det inte så stor roll med tanke på att faserna är just fasförskjutna?

4. Var köper jag lämpligen mina eluttag, dimmers och strömbrytare för att få bästa pris? finns det någon bra nätbutik? Det lutar just nu åt "Eljo Trend", men eventuellt köper jag andra hörn-eluttag som jag såg på Jula. Eljos uttag är vinklade medan Julas (Fabrikat "Elko") är raka i "rätt" riktning för att passa under överskåp.
Här finns en bild på ELJO och här finns en bild på ELKO. Elektrikern sa att det inte skulle bli dyrare att köpa uttag och strömbrytare genom honom, men då behöver jag ju ta reda på vad bästa pris är och så får han matcha det, eller så köper jag själv.

4: elbutik.se och expressel.se
3: Jag skulle dra separata rör för ordningens skull.
2: Inte tillräckligt säker
1: Jämför med elbutik och se. Din elektriker utgår troligen från hägerprylar

1/ Inget orimligt, men se til att få en plåtcentral, inget plastsmäck.
2/ Är tåtarna från 1970 är de OK, om de inte blivit misshandlade på något sätt.
3/ Dela upp uttagen på två grupper med separata rör/matningar från centralen för ordningens skull.
4/ Titta på expressel.se, försök sedan deala ett bra pris.

Tack för alla svar.

Jag hade inte kollat alls på priser, och spontant tyckte jag att det verkade lite mycket med tre-fyra tusen för en elcentral. Antagligen hade jag en bild av vad Biltema-grejer kostar och det går nog inte att jämföra med riktiga elartiklar (eller så går det att jämföra, men vem vill chansa...).

behörig elektriker skrev:
2. Under förutsättning att det är trefasmatning och trefasuttag till både hällen och ugnen så är det ok men du måste ha en säkring som bryter alla tre faserna samtidigt.
Hällen är tvåfas och ugnen är enfas med vanlig jordad stickpropp. Elektrikern ville ha ett rör som kom upp i bänkskåpet på rätt ställe och det har jag ordnat, men jag antar att han sedan ska sätta ett vanligt jordat uttag för ugnen plus ett trefasuttag där hällen ska kopplas. Korrekt? Jag ser inget hinder med att ha en säkring som bryter alla faserna samtidigt här.

3. Samma här, 1 rör räcker men montera en säkring som bryter alla faser samtidigt.
Är det viktigt att säkringen bryter alla faserna? Jag skulle vilja ha tre faser i en grupp med separata säkringar så att inte t.ex. diskmaskinen (L1), kylen och frysen (L3) blir strömlösa om bänkuttagen på L2 blir överbelastade. Det kommer även att sitta bänkuttag på L3, men de kommer inte användas lika mycket som de på L2 utan de är mera "extrauttag".

Det är viss kvalitetsskillnad på abb häger och de andra "riktiga" leverantörerna och biltema nivån. Sen ska ju elektrikern göra några kronor på matrialet också. Det kostar trots allt frakt , beställning och planering osv.

Det måste vara Perilex-uttag (3 faser, N och PE) till båda. Dels för förväxlingsrisken och dels i och med att du använder faserna olika till N så måste säkringen bryta alla faserna samtidigt. Samma argument till frågeställningen nedan men där går det bra med vanlig vägguttag!
Gemensam säkring, räcker det inte med att man har jfb? Annars måste man ju bygga ut centralen om man har gamla porslinssäkringar.

Jag är ju inte behörig så du har givetvis bättre kunskaper än vad jag har, men flera gånger i forumet har frågor liknande detta diskuterats och då har andra behöriga skrivit att det är *godkänt* att man delar upp en 3-fas i t ex en tvättstuga om man endera har gemensam säkring eller jfb. Även motsvarande uppdelning i ett kök har varit uppe, har för mig att de bytte ut en spis mot separat häll/ugn. Även ok i dessa fall, så länge det görs på rätt sätt. Är du av annan åsikt?

Ska och bör/rekommenderas är ju också alltid uppe för diskussion. :)

dalle skrev:
Jag är ju inte behörig så du har givetvis bättre kunskaper än vad jag har, men flera gånger i forumet har frågor liknande detta diskuterats och då har andra behöriga skrivit att det är *godkänt* att man delar upp en 3-fas i t ex en tvättstuga om man endera har gemensam säkring eller jfb. Även motsvarande uppdelning i ett kök har varit uppe, har för mig att de bytte ut en spis mot separat häll/ugn. Även ok i dessa fall, så länge det görs på rätt sätt. Är du av annan åsikt?

Ska och bör/rekommenderas är ju också alltid uppe för diskussion.  :)

Det räcker med jordfelsbrytaren.. i alla fall enligt gällande föreskrifter...

Tack för inläggen. Jag tycker nu att jag har en bättre bild av vad som är möjligt att göra i mitt fall.

Vad rekommenderar ni för elcentral som ska täcka den gamla som har måtten 380mm x 305mm (b x h)? Det finns gott om utrymme nedanför centralen, men max breddmått är ca 450mm. Jag har inte hittat så många centraler som är tillräckligt breda, och någon central i plåt med rätt mått har jag inte hittat (om det nu "måste" vara det).

hager har central 4 x 18 moduler mått 35 cm bred... 62 cm hög.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.