Jag är ledsen att jag har så mycket (dumma) frågor.
Om man har annat uppvärmningssystem en direkt el så kostar bara lampor, data osv. Sen går väl varmvatten beredaren på el
Man får väl bara en elräkning där allt är inräknat?
men om man vill veta precis på de olika. Vet ni vad elen för lampor osv i ett hus på ca 140 kvm kan kosta i mån? Om man skulle vilja veta vad bara det kostar att värma varmvatten, någon som vet? säg annars totalt vad man förbrukar per mån och vad det kostar i månaden :)

jag kan ju ha elementen kvar för badrumsdörrar är ju oftast stängda. Kan jag sätta på elementen i bara badrummet? Behövs det något speciellt för det?

Menar du elelement så har de vvanligtvis både termostat och strömbrytare.

Även ett vattenburet värmesysytem drar lite el till cirkulationspumpen tex.

Man kan skaffa energimäter och mäta i varje uttag hur mycket som går åt där, alternativet är att man skaffar en extra elmätare och delar upp centralen, då ser man förbrukningen exakt

Elen till belysning osv. kallas för hushålls-el beroende på vanor osv. kan du räkna ca. 7-8000:-/år för detta. Om det är varmvattenberedare som värmer vattnet (kan ju va annan lösning t.ex. värmeväxlare i panna) kan du räkna 3-4000:-/år till den i el-räkning. Man får precis som du säger bara en räkning från el-leverantören så ska man ha koll på det exakt får man sätta upp egna el-mätare. Jag förstår inte vad du menar med elementen i badrummet.
Idag kostar en kWh ungefär 1 krona så mina kronor ovan kan du räkna som kWh också om du hellre vill det.

wertok skrev:
Elen till belysning osv. kallas för hushålls-el beroende på vanor osv. kan du räkna ca. 7-8000:-/år för detta. Om det är varmvattenberedare som värmer vattnet (kan ju va annan lösning t.ex. värmeväxlare i panna) kan du räkna 3-4000:-/år till den i el-räkning. Man får precis som du säger bara en räkning från el-leverantören så ska man ha koll på det exakt får man sätta upp egna el-mätare. Jag förstår inte vad du menar med elementen i badrummet.
Idag kostar en kWh ungefär 1 krona så mina kronor ovan kan du räkna som kWh också om du hellre vill det.
tack så hemskt mycket, då kan jag räkna 1000 kr/mån ungefär för hushållselen.

Med elementen menade jag att om jag sätter braskamin/pelletskamin el kanske luft/luft värme pump så kanske inte värmen når badrummet om dörren är stängd. Därför undrade jag om ´jag kunde ha direkt elen på i bara badrummet och vad som isf måste finnas för att det ska vara möjligt?

som jag sa ovan, ett element.... ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.