Hejsan

Håller på att fixa till tvättstugan i källaren och undrar om det finns krav på att det ska finnas en strömbrytare till tvättmaskinen eller inte, och om så är fallet varför ... eller varför det ändå är en bra idé att ha det ...

mvh
Rikard

Vad jag vet så är det inget krav utan det räcker med vägguttag/stickpropp, jag valde dock en tvättmaskinsbrytare:
ELP01566_95.jpg

De flesta tvättmaskiner för villor idag kopplas nog in med en normal stickpropp, då finns det ingen större anledning att dessutom ha en strömbrytare.

Om man har en fast inkopplad maskin så är det brukligt att ha en strömbrytare inom synhåll från maskinen, huruvida det verkligen är ett krav eller ej vågar jag inte yttra mig om (har funnits lite mostridiga trådar om liknande här tidigare).

Det goda skälet är ju vid service arbeten.

Vi har också en särskild strömbrytare, faktiskt kopplad till ett stickproppsuttag under där tvättmaskinen är ansluten. Känns alltid skönt att på ett enkelt sätt och rutinmässigt kunna göra tvättmaskinen strömlös. Har allt för många kompisar som råkat ut för brand i tvättmaskiner/torktumlare. Detta var också elektrikerns förslag.

Det var tidigare tidigar ganska vanligt att det satt en brytare på tvättmaskiner som var godkända som arbetsbrytare, men i dag tror jag knappast att det existerar (angående motstridiga uppgifter ang. brytare)

Hadde det så i förra huset men då var det en trefastvätt också. Satt en redig trefasbrytare ovanfär tvättmaskinen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.