3 402 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
3 enfas säkringar eller en 3fas??
Håller på att kolla runt lite inför ev beställning av ny central och funderar lite på hur man gör med detta. Direktverkande el på 220V radiatorer ligger idag på 2 3fas grupper spikat på lister. Dessa vore ju vettigt att fortfarande ha på delade säkringar om det är tillåtet så inte halva huset blir kallt vid ev överlast på en fas.
Lånar tråden lite, har en närliggande fråga;
Elektrikern som bytte huvudcentral åt mig för några år sedan satte dit 3 st enfas automatsäkringar 10A för garaget. Pga fel kabeltyp i marken ut till garaget (3x2.5+2.5) kunde inte trefas fås i garaget då, utan bara 1 fas. Men så småningom ska jag byta kabeln och låta koppla färdigt för ev. maskinanvändning. Så det verkar inte vara krav på 3-fassäkring, som löser ut alla tre? Som motorskydd är det i alla fall inte fullständigt hos mig då huvudsäkringarna fortfarande är 3x porslinssäkringar.
Elektrikern som bytte huvudcentral åt mig för några år sedan satte dit 3 st enfas automatsäkringar 10A för garaget. Pga fel kabeltyp i marken ut till garaget (3x2.5+2.5) kunde inte trefas fås i garaget då, utan bara 1 fas. Men så småningom ska jag byta kabeln och låta koppla färdigt för ev. maskinanvändning. Så det verkar inte vara krav på 3-fassäkring, som löser ut alla tre? Som motorskydd är det i alla fall inte fullständigt hos mig då huvudsäkringarna fortfarande är 3x porslinssäkringar.
Tackar för svaren.
Då kan jag åter börja fundera på hur beställningen ska se ut.
Bra att ha koll så inte elektrikern skrattar åt en när man vill ha det på ett visst sett.
Då kan jag åter börja fundera på hur beställningen ska se ut.
Bra att ha koll så inte elektrikern skrattar åt en när man vill ha det på ett visst sett.
Klicka här för att svara