Hej!

Jag funderar på att köpa tak-uttag för vardagsrumlampa för en byggnad jag utför utomlands.

I handeln finns det att välja mella "trepolig" och "jordat". Båda har "3 kontakter" fast på den senaste upptas en kontakt av jordningen.
Meningen är att man skall kunna tända stegvist (del eller hellampa).

Vilket skall man välja för att ha den funktionen men vara normenligt?

Tack för synpunkter!

George

Jag råder dig att följa normen i det land som du bygger i, det är inte alls säkert att dom har samma ideer som vi har.

elmont skrev:
Jag råder dig att följa normen i det land som du bygger i, det är inte alls säkert att dom har samma ideer som vi har.
Tack, det är riktigt det du skriver!

Min fråga har dock att göra också med detta. Det finns inga föreskrifter (Rumänien) om att just ha skyddjord dragen för taklampor. Man använder inte heller något uttag, utan de blir bar en hängande kabelände och en krok. De som byggde åt mig föreslåg att jag skulle ändå dra en extra eltråd för jord, bara för att "det inte kostar mycket mer".
Jag lutar åt att montera uttag av svensk typ (det kan inte brytta mot någnon föreskrift då ingenting krävs i stället) och dessutom passa på att välja jordade uttaget. Men då har jag bara 2 lednigar kvar - inga möjlighet att tända en lampa i taget alså, om jag fattar rätt. Det är mitt dilema.

George

.... så en gammal fin kristallkrona finns det alltså ingen lösning för idag? Där vill man nog ha kvar separat tändning och så är den ju av metall. :'(

Jag säger bara dimmer

elmont skrev:
Jag säger bara dimmer
Tack för alla råd!!!

Om jag skall sammanfatta, för vardagsrum, tak: glöm "trepolig", satsa på jordad med dimmer.

George

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.