Jag bygger mitt eget hus och har hjälp med en elektriker att göra elinstallationen. Han låter mig dra rör själv (kräver dock att få besiktiga innan ingjutning el. likn sker).

Jag köper också material via honom på SELGA. Jag har konstaterat att trots rabatterna som min elektriker ger mig är priserna på t.ex. flexrör och apparatdosor 3-4ggr mer än på t.ex. Hornbach (även om jag väljer det bästa de har). Han propsar på att Torsman och Eljo m.fl. är överlägsna (han tjänar ju iofs pengar på att jag köper dessa). Han ställer nästan som krav att jag använder dessa proffsserier.

Är då verkligen denna prisskillnad motiverad? Är det kvaliteten som skiljer?
Om den skiljer, hur visar sig då detta i praktiken? Finns det några analyser, tester eller liknande som skiljer agnarna från vetet?
Eller har det att göra med att materialet är mer lättarbetat?

Jag kommer bygga ett hus på nästan 300kvm och kommer verkligen inte snåla på funktionaliteten, dvs extrarör, extrauttag, nätverk, telefon, TV m.m. Dvs det kommer få stort genomslag om jag kan halvera min elmaterialkostnad.

Jag är HÖGST skeptisk till att gynna denna ocker innan jag är övertygad om att det ger mig något extra.

Det har mest att göra med att matr är mer lättarbetat och man kan spara in mycket tid med "rätt" matr. för en amatör kanske det inte är lika stor skillnad som det är för ett profs amatören har det ju besvärligt även med det bästa mtr. Sedan vill man ju att om man tex. ska gjuta in ett rör att det verkligen håller och inte spricker så att det kommer in betong och man får rörskada och stopp i röret. Och det är stor skillnad på det billigaste och det dyraste, jag använder endast det bästa (även på anbudsjobb) för det blir i alla fall billigare för mig i slutändan pga mindre trasel.

För det mesta är det exakt samma uponor rör som säljs på de flesta ställen tom byggmax. Dosor är det skillnad i plasten på.

och på flexslang är det mycket stor skillnad på olika fabr. jag har själv gått på nån mina lika är det med de flesta matr. det är väl nån orsak till att trots det är så billigt att köpa in så är det vissa fabrikat som man mer eller mindre vägrar använda

Slang ska jag inte uttala mig om. den är portförbjuden om jag ska vara inblandad....

Undantag 50 mm gul

Jag har råkat ut för en kund, som köpte delar själv, men skulle ha en elektriker till att montera dem åt sig. Alltså helt reglementsenligt, men uttagen visade sig inte gå att montera om inte väggen var helt plan, vilket den ju sällan är. Till slut fick han köpa lika många uttag till, fast från Eljo den här gången.

Tack för alla synpunkter.

Offert har jag inte tagit då jag egentligen inte har någon exakt spec. Timpriset är OK och elektrikern hjälper mig löpande när det behövs.
Funderar dock på att beställa en större mängd material vid ett tillfälle då jag kunde få bättre rabatt.

Är det någon som kan tipsa om prisvärda alternativ till pipelife/uponor/eljo/Thorsman där kvaliteten är bra? Vägrar tro att t.ex. en apparatdosa måste kosta 3-4ggr så mycket som budgetvarianten för att vara bra. Vari ligger skillnaden, vad är viktigt att titta på?

Om det finns bra alternativ, var kan man köpa dessa? (Elfa har ett märke på dosor som heter "Ed-Wa", är det bra?)

Vet inte vad du har för rabatter men det här kan ju vara ett alternativ http://www.elbutik.se/?category_id=8153. www.expressel.se har också någorlunda priser lite mera "lowbudget" där kanske.

Jag tror på kvalitet och vet av egen erfarenhet att det skiljer ibland. Dock kanske inte så mycket som priset anger.

Han kanske håller ner timpriset eftersom han tjänar en del på materialet? Fråga vad han vill ha i timmen om u inte köper materialet genom honom! Om han sen säger att det kommer att ta längre tid om du köper "skitmaterial" så får du väl värdera om du accepterar det.

Savoy skrev:
Om det finns bra alternativ, var kan man köpa dessa? (Elfa har ett märke på dosor som heter "Ed-Wa", är det bra?)
Jag rekommenderar inte Ed-Wa. Haft problem med att fästringen lossnar lätt, plasten spricker osv. Fästskruven fäster endast i plast har jag för mig.
Däremot kan jag rekommendera Eljos Ölsremma-dosor. Budgetvariant, men av samma kvalitet som deras proffsdosor.
http://www.schneider-electric.se/katalog/fs_katalog.asp?FUNC=detail&GroupID=778&ProdID=9015
Säljes i grön plast för enkelgips och gul plast för dubbelgips på biltema, pris 10,90 kr/st.
Går även att sammanbygga på de senaste varianten såg jag som Silvan tagit hem.
Förvillande lika Ed-Wa, men helt annan kvalitet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.