2 385 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Anslutning av bänkbelysning
Hej, har köpt bänkbelysning på IKEA som jag ska sätta under väggskåpet. Det är en en uttagsdel och två bänkbelysningar som kopplas samman.
Anslutningskabeln är i ena änden en koppling som sätts in i uttagsdelen och i andra änden en stickpropp. Under väggskåpet har jag tre FK kabelar som kommer ut från rör.
Kan jag kapa anslutningkabeln och koppla samman allt i en kopplingsdosa eller måste jag sätta ett uttag för anslutningskabeln? Vad är att föredra?
/Joakim
Anslutningskabeln är i ena änden en koppling som sätts in i uttagsdelen och i andra änden en stickpropp. Under väggskåpet har jag tre FK kabelar som kommer ut från rör.
Kan jag kapa anslutningkabeln och koppla samman allt i en kopplingsdosa eller måste jag sätta ett uttag för anslutningskabeln? Vad är att föredra?
/Joakim
Vi har exakt samma sak.
Jag (eller rättare sagt elektrikern..) satte dit ett dubbelt uttag.
Man kan aldrig få för många uttag i ett kök.
Dessutom är det ju enkelt att ta bort bänkbelysningen om något skulle bli fel. Eller om du ex. vill utöka.
Jag (eller rättare sagt elektrikern..) satte dit ett dubbelt uttag.
Man kan aldrig få för många uttag i ett kök.
Dessutom är det ju enkelt att ta bort bänkbelysningen om något skulle bli fel. Eller om du ex. vill utöka.
Medlem
· Halland
· 4 523 inlägg
Sätt ett uttag, dels får du ett extra uttag, dels är ju armaturen uppenbarligen inte gjord för fast anslutning i och med att kabeln ansluts i armature med en kontakt.
Blir att köpa ett uttag då!!
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Klicka här för att svara