6 254 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
130 Volt mellan vattenledningar och jord
Sida 1 av 2
En i familjen fick ström i sig när hon använde utomhuskranen idag. Jag är inte själv där men de mätte mellan kranen och vattenledningar till jord, och det visade sig vara 130 volt där! När huvudsäkringarna är urtagna där inkommande el är, som är vid en stolpe vid tomtgränsen, så är det fortfarande 130 volt på vattenledningarna. Alltså även när alla spänning är bruten in till tomten.. Borde inte detta tyda på att den inte verkar vara något fel i vår stugas installation?
Vi har egen vattenpump men den bryts också när man slår av huvudbrytaren eller tar ur huvudsäkringarna.
Kan det komma utifrån? Eller det måste väl vara det, iom att det är kvar när man brytit spänningen...? Det har även åskat däromkring idag, dock inte precis där tror jag. Det ligger ute i Stockholms skärgård..
Edit: Har pratat med dem igen och det var inte 130 volt mellan vattenledningarna och jorden (som säkert är jordade) utan 130 volt mellan marken och vattenledning/jorden i huset.
Vi har egen vattenpump men den bryts också när man slår av huvudbrytaren eller tar ur huvudsäkringarna.
Kan det komma utifrån? Eller det måste väl vara det, iom att det är kvar när man brytit spänningen...? Det har även åskat däromkring idag, dock inte precis där tror jag. Det ligger ute i Stockholms skärgård..
Edit: Har pratat med dem igen och det var inte 130 volt mellan vattenledningarna och jorden (som säkert är jordade) utan 130 volt mellan marken och vattenledning/jorden i huset.
Pratade med dem nu igen och det visade sig att det är 130 volt mellan marken och husets jord. Inte mellan vattenledningar och jord. Och husets jord är 0 volt för det är 230 V mellan fas-jord i uttagen.
De gick runt lite och mätte och det var inte bara precis vid den fuktiga marken nedanför utomhuskranen som det var spänning utan även på grannens tomt. Kan det vara en farlig spänning eller kanske bara en tillfällig strömstöt hon fick i sig? Det är ju trots allt fortfarande 130 volt i marken... det är ingen som velat pröva och ta i den jordade kranen igen samtidigt som de står barfota på marken (vilket hon som fick ström gjorde).
Det var en som berättade för mig att har det varit torrt länge vilket det har varit nu så kan det bli dålig jord i ställverket.. Ingen aning om detta kan uppkomma då, lite teorier bara.. 130 Volt är ungefär 230 V delat på roten ur 3.. Återigen bara gissningar men det är ett förhållande jag känner igen.
De gick runt lite och mätte och det var inte bara precis vid den fuktiga marken nedanför utomhuskranen som det var spänning utan även på grannens tomt. Kan det vara en farlig spänning eller kanske bara en tillfällig strömstöt hon fick i sig? Det är ju trots allt fortfarande 130 volt i marken... det är ingen som velat pröva och ta i den jordade kranen igen samtidigt som de står barfota på marken (vilket hon som fick ström gjorde).
Det var en som berättade för mig att har det varit torrt länge vilket det har varit nu så kan det bli dålig jord i ställverket.. Ingen aning om detta kan uppkomma då, lite teorier bara.. 130 Volt är ungefär 230 V delat på roten ur 3.. Återigen bara gissningar men det är ett förhållande jag känner igen.
Grannen hade fått tag på vattenfall och de ville att vi tillsammans med alla grannar runtomkring skulle stänga av våra huvudbrytare. Nu verkade ju inte det hjälpa när vi stängde av våran, men eftersom ingen vet felet än så säger de väl så som en säkerhetsåtgärd. Om nu nån granne skulle ha fel på sin installation så hade det väl knappast resulterat i att alla tomter runt omkring blir spänningssatta? (villatomter). Låter som nåt större tycker ja det låter som.
behörig elektriker:
Tror du jag bara sitter här och väntar på svar, och får jag inget så låter jag det vara? jag är väl medveten om elens faror, men bara för att man har tagit hjälp utifrån så skadar det väl inte att diskutera om saken här?
behörig elektriker:
Tror du jag bara sitter här och väntar på svar, och får jag inget så låter jag det vara? jag är väl medveten om elens faror, men bara för att man har tagit hjälp utifrån så skadar det väl inte att diskutera om saken här?
Okej, eftersom jag inte är på plats så är det dom på landet som ringt vattenfall, så visst har jag tid att fråga här också.behörig elektriker skrev:
Sen tar det inte SÅ långt tid att skriva ett inlägg här innan man ringer någon
För övrigt så är spänningen borta just nu..
Och det är inte marken som är spänningssatt utan elverkts NOLLA som har dålig jordning, det är nollan som ska ha samma potens som marken inte tvärt om, fixar dom inte det får dom göra nya jordtag tills det blir samma spänning på nollan som i backen.
Marken kan ju visst vara spänninssatt även om det antagligen inte var så i detta fallet. Antagligen är det som du säger, för de funderade på om de skulle göra nytt jordtag där i närheten (3st från vattenfall var där). Spänningen mellan marken och jorden i huset var borta när de kom dit så de kunde inte mäta så mycket.elmont skrev:
Jo, det var ju det jag syftade på.. Bästa är väl att hoppa jämfota där ifrån, om man av nån anlednig hamnat i närheten. Krashat in med bilen i stolpen eller nåt :MickeM skrev: