7 085 läst ·
32 svar
7k läst
32 svar
Någon elektriker här som kan hjälpa mig med felsökning?
Sida 1 av 3
har lite problem med spiskåpan och värmeväxlaren som är ihop kopplade
när jag har vredet "o, 1 och 2" så fungerar fläkten
men när jag har den på "O och 3" då händer det ingenting
se bild
http://i18.tinypic.com/2iaq3w6.jpg
så jag tog fram multimeter och mätte bakom vredet
men det va inga problem där
fick olika volt för olika lägen som det ska va alltså
så jag gick upp på vinden för att mäta om det va problem där
när jag hade vredet på läge "O och 3" då fick inte kondensatorn ström
men när jag hade vredet på läge "o, 1 och 2" då fick den ström fast olika volt på olika lägen
frågan var det på rätt ställe jag mätte
så här ser kopplingen ut
nr 4 o 5 går till kondensatorn
http://i19.tinypic.com/2qw2cf4.jpg
och så här ser scheman ut
http://i5.tinypic.com/4ftjwk3.jpg
kan det va fel på kondensatorn
allt verkar vara rätt kopplat iaf
trodde först att dom hade kastat om kablarna men så var det inte
fattar inte att dom som har byggt o bott här i 25år har märkt nått
det är Futurum/Franke Spiskåpa 250-16
hoppas att jag kunde förklara
tackar för hjälpen
när jag har vredet "o, 1 och 2" så fungerar fläkten
men när jag har den på "O och 3" då händer det ingenting
se bild
http://i18.tinypic.com/2iaq3w6.jpg
så jag tog fram multimeter och mätte bakom vredet
men det va inga problem där
fick olika volt för olika lägen som det ska va alltså
så jag gick upp på vinden för att mäta om det va problem där
när jag hade vredet på läge "O och 3" då fick inte kondensatorn ström
men när jag hade vredet på läge "o, 1 och 2" då fick den ström fast olika volt på olika lägen
frågan var det på rätt ställe jag mätte
så här ser kopplingen ut
nr 4 o 5 går till kondensatorn
och så här ser scheman ut
http://i5.tinypic.com/4ftjwk3.jpg
kan det va fel på kondensatorn
allt verkar vara rätt kopplat iaf
trodde först att dom hade kastat om kablarna men så var det inte
fattar inte att dom som har byggt o bott här i 25år har märkt nått
det är Futurum/Franke Spiskåpa 250-16
hoppas att jag kunde förklara
tackar för hjälpen
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
jag tyckte att det va konstigt med att läge 3 var så tyst jämfört med 1 o 2
så jag fråga tidigare ägaren om det
han sa att läge 1 var snabbast o 3 var långsammast
så därför var det så tyst
tyckte att det va konstigt att det va tvärt om jämfört med alla andra fläktar sen var det inte mer med det
sen sa han att man ska ha den på läge "O" när man inte lagade mat då ventilera den hela huset
men jag tyckte att fläkten var så tyst
jag tänkte bara han har bott här i 25år så han vet nog vad han pratar om
tills det börja droppa kondensvatten i badrummet
då tänkte jag att det måste vara fel nånstan
den natten vred jag fläkten till läge 1
då var allt perfekt dagen efter
så jag ringde en i styrelsen som kunde sånt
han sa att fläkten på viden ska vara på hela tiden så huset kunde andans
jag fråga om man hörde fläkten när den va på
då sa han att man gjorde det
sen ringde jag Futurum om fläktens hastighet
då sa han den fungerar som alla andra fläktar att 3an är snabbast
så info jag fick av tidigare ägaren var helt fel
kan man gå vidare med sånt
om det skulle vara för dyrt att fixa felet?
så jag fråga tidigare ägaren om det
han sa att läge 1 var snabbast o 3 var långsammast
så därför var det så tyst
tyckte att det va konstigt att det va tvärt om jämfört med alla andra fläktar sen var det inte mer med det
sen sa han att man ska ha den på läge "O" när man inte lagade mat då ventilera den hela huset
men jag tyckte att fläkten var så tyst
jag tänkte bara han har bott här i 25år så han vet nog vad han pratar om
tills det börja droppa kondensvatten i badrummet
då tänkte jag att det måste vara fel nånstan
den natten vred jag fläkten till läge 1
då var allt perfekt dagen efter
så jag ringde en i styrelsen som kunde sånt
han sa att fläkten på viden ska vara på hela tiden så huset kunde andans
jag fråga om man hörde fläkten när den va på
då sa han att man gjorde det
sen ringde jag Futurum om fläktens hastighet
då sa han den fungerar som alla andra fläktar att 3an är snabbast
så info jag fick av tidigare ägaren var helt fel
kan man gå vidare med sånt
om det skulle vara för dyrt att fixa felet?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag blir lite tveksam över hur man skall tolka bilder och schema.
Ledningarna som går ut till höger på schemat, vart går dom?
Vad betyder symbolerna o och O?
Vi hade något liknande i vårt förra hus. Där kunde man styra fläkten i ett antal steg, dessutom fanns det ett reglage för ett spjäll till köksutsuget (fläkten var gemensam för hela huset och köket). Men det var olika reglage. Det spjället satt uppe i aggregatet på vinden och styrdes av en liten motor.
Om man sedan tittar på schemat så skulle man kunna misstänka att hastighetsregleringen av fläkten styrs genom att lägga fasspänning på 2 eller 3 eller båda samtidigt för 3 olika hastigheter (nummer avser numreringen på plinten nere på ritningen). Men det är bara en spekulation.
Av texten om värmaren så skulle jag gissa att du har spänning på stift 2 vid läge 1 på vredet (ingen värmare vid låg fläkthastighet), spänning på stift 3 vid läge 2 på vredet och spänning på både 2 och 3 vid läge 3 på vredet.
Att du får varierande spänning när du mäter tror jag beror på att det går ström "bakvägen" genom fläktmotorn ut på den icke spänningssatta lindningen, när respektive ledare inte är inkopplad av vredet. Kan det vara så att symbolerna o och O styr ett spjäll lokalt i fläktkåpan?
Som sagt hypoteser, men kanske något att undersöka efter.
En sak, det är inte bara något dumt i stil med att vredet inte sitter på rätt håll på axeln? Det känns ju lite som att vredet inte är i fas med symbolerna.
Ledningarna som går ut till höger på schemat, vart går dom?
Vad betyder symbolerna o och O?
Vi hade något liknande i vårt förra hus. Där kunde man styra fläkten i ett antal steg, dessutom fanns det ett reglage för ett spjäll till köksutsuget (fläkten var gemensam för hela huset och köket). Men det var olika reglage. Det spjället satt uppe i aggregatet på vinden och styrdes av en liten motor.
Om man sedan tittar på schemat så skulle man kunna misstänka att hastighetsregleringen av fläkten styrs genom att lägga fasspänning på 2 eller 3 eller båda samtidigt för 3 olika hastigheter (nummer avser numreringen på plinten nere på ritningen). Men det är bara en spekulation.
Av texten om värmaren så skulle jag gissa att du har spänning på stift 2 vid läge 1 på vredet (ingen värmare vid låg fläkthastighet), spänning på stift 3 vid läge 2 på vredet och spänning på både 2 och 3 vid läge 3 på vredet.
Att du får varierande spänning när du mäter tror jag beror på att det går ström "bakvägen" genom fläktmotorn ut på den icke spänningssatta lindningen, när respektive ledare inte är inkopplad av vredet. Kan det vara så att symbolerna o och O styr ett spjäll lokalt i fläktkåpan?
Som sagt hypoteser, men kanske något att undersöka efter.
En sak, det är inte bara något dumt i stil med att vredet inte sitter på rätt håll på axeln? Det känns ju lite som att vredet inte är i fas med symbolerna.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hur styrs fläktvarvtalet? Normalt sitter det en trafo som transformerar ner spänningen och fläkten är alltså spänningsstyrd. Dessa trafosar kan få fel på lindningen och då kan det bli så här.
Min gissning är att det är nåt fel på de elektriska komponenterna som styr varvtalet. Leta reda på ett kopplingsschema så kan du säkert mäta upp vilken komponent som är orsaken.
Min gissning är att det är nåt fel på de elektriska komponenterna som styr varvtalet. Leta reda på ett kopplingsschema så kan du säkert mäta upp vilken komponent som är orsaken.
Finns inga kablar som går till höger
sybolerna o och O
dom har samma hastighet som läge 1 och 3 men när man har på läge o eller O då är inte fläktkåpan öppen i köket
det är dom man ska använda om man inte lagar mat
finns inget annat än den här kopplingen
fläktkåpan är rättkopplad
allt stämmer enligt Futurum/Frankes kopplinsshema och värdena stämmer oxå
o och 1 har 100volt
O och 3 har 220volt
2 har 130volt
dvs lägre volt lägre hastighet
samma värden får jag oxå när jag mäter
4 o 5
fast när jag vrider till " O och 3" då får den inte ström
kan det va så att kondensatorn ska inte få ström när man kör i läge O och 3
efter som man får 230volt behöver den inte kondensatorn hjälpa motorn att komma igång
sawsaw
så mkt som jag har kollat så ser det rättkopplat ut
enligt scheman iaf
det måste vara nåt som är paj
kan du se på schemat var jag ska mäta för att se om det är nåt som är paj?
dum fråga men
kan det va så att max hastigheten går bara till 2
efter som värmeväxlaren är från 1980-82 då kanske det inte fanns tre olika hastigheter
sen går det bara två kablar till motorskyddet
det kanske betyder att den har bara två hastigheter
tackar för hjälpen
sybolerna o och O
dom har samma hastighet som läge 1 och 3 men när man har på läge o eller O då är inte fläktkåpan öppen i köket
det är dom man ska använda om man inte lagar mat
finns inget annat än den här kopplingen
fläktkåpan är rättkopplad
allt stämmer enligt Futurum/Frankes kopplinsshema och värdena stämmer oxå
o och 1 har 100volt
O och 3 har 220volt
2 har 130volt
dvs lägre volt lägre hastighet
samma värden får jag oxå när jag mäter
4 o 5
fast när jag vrider till " O och 3" då får den inte ström
kan det va så att kondensatorn ska inte få ström när man kör i läge O och 3
efter som man får 230volt behöver den inte kondensatorn hjälpa motorn att komma igång
sawsaw
så mkt som jag har kollat så ser det rättkopplat ut
enligt scheman iaf
det måste vara nåt som är paj
kan du se på schemat var jag ska mäta för att se om det är nåt som är paj?
dum fråga men
kan det va så att max hastigheten går bara till 2
efter som värmeväxlaren är från 1980-82 då kanske det inte fanns tre olika hastigheter
sen går det bara två kablar till motorskyddet
det kanske betyder att den har bara två hastigheter
tackar för hjälpen
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Dom mätvärden du har angivit är ju angivna frö olika lägen på ratten. Men var exakt har du mätt frö att få dessa värden?
Jag tror att du bör mäta spänningen (mot nolla eller jord) på både punkt 2 och 3 i den nedre kopplingsplinten. Jag tror att vredet skall koppla in fas dvs 230V i olika kombinationer på dessa 2 ledare. De i sin tur är ju kopplade till 2 olika ingångar (lindningar?) på motorn. Detta som ett första steg. Sedan kan man ju ev mäta även på kopplingspunkterna på motorn för att försäkra sig om att inget försvinner på vägen.
Har du möjlighet att titta på vilka trådar som faktiskt går till omkopplaren bakom vredet? Kan vara intressant att se om det finns någon ytterligare styrelektronik eller liknande mellan omkopplare och kopplingsplinten (jag tvivlar på det).
Jag skulle nästan misstänka att felet sitter i själva omkopplaren.
Jag tror att du bör mäta spänningen (mot nolla eller jord) på både punkt 2 och 3 i den nedre kopplingsplinten. Jag tror att vredet skall koppla in fas dvs 230V i olika kombinationer på dessa 2 ledare. De i sin tur är ju kopplade till 2 olika ingångar (lindningar?) på motorn. Detta som ett första steg. Sedan kan man ju ev mäta även på kopplingspunkterna på motorn för att försäkra sig om att inget försvinner på vägen.
Har du möjlighet att titta på vilka trådar som faktiskt går till omkopplaren bakom vredet? Kan vara intressant att se om det finns någon ytterligare styrelektronik eller liknande mellan omkopplare och kopplingsplinten (jag tvivlar på det).
Jag skulle nästan misstänka att felet sitter i själva omkopplaren.
Köpte kondensator idag men det va inte de som var felet
jag mätte den svarta kabeln och den blåa
finns inga andra styrenheter
från vredet går det till kondensator sen vidare till 230v
enligt kopplingsschemat är värdena rätt
trodde att det va nåt med kabeln på väg upp till vinden
men så var det inte heller
jag mätte dom kablarna oxå o fick samma volt som i köket
http://i13.tinypic.com/29onxpt.jpg
när man mäter punkt 3 så får jag olika värden som det ska vara
100v, 130v och 230v
när jag mäter punkt 4 o 5 så får jag inga värden när jag har max hastighet på fläktkåpan
undrar om det kan va nåt med kontakten som går från motorn
han som bodde här innan sa att efter några år ska man renovera motorn
och han hade gjort det
det kanske har hänt nåt när han montera tillbaka
men om det va fel på kabeln som går till motorn då skulle inte den fungera alls eller hur
är det inte bara en kabeln "svarta" som styr hastigheten?
men om jag mäter där jag har ringat in alltså kabeln som går till själva motorn borde jag få samma värden som kabeln från köket/spiskåpan eller hur?
http://i15.tinypic.com/432t01k.jpg
hur mkt kan sån felsökning kosta?
det är säkert 2min jobb för dom som kan
jag mätte den svarta kabeln och den blåa
finns inga andra styrenheter
från vredet går det till kondensator sen vidare till 230v
enligt kopplingsschemat är värdena rätt
trodde att det va nåt med kabeln på väg upp till vinden
men så var det inte heller
jag mätte dom kablarna oxå o fick samma volt som i köket
http://i13.tinypic.com/29onxpt.jpg
när man mäter punkt 3 så får jag olika värden som det ska vara
100v, 130v och 230v
när jag mäter punkt 4 o 5 så får jag inga värden när jag har max hastighet på fläktkåpan
undrar om det kan va nåt med kontakten som går från motorn
han som bodde här innan sa att efter några år ska man renovera motorn
och han hade gjort det
det kanske har hänt nåt när han montera tillbaka
men om det va fel på kabeln som går till motorn då skulle inte den fungera alls eller hur
är det inte bara en kabeln "svarta" som styr hastigheten?
men om jag mäter där jag har ringat in alltså kabeln som går till själva motorn borde jag få samma värden som kabeln från köket/spiskåpan eller hur?
http://i15.tinypic.com/432t01k.jpg
hur mkt kan sån felsökning kosta?
det är säkert 2min jobb för dom som kan
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag inser plötsligt att jag läst schemat fel. Punkten 5 (ena sidan av kondensatorn) står ju att det är blå ledare till. Jag fick för mig att det också var nolla. Nu ser jag i schemat att nollan i den övre plinten går ju ingenstans, bara ut via den högra kabeln som tydligen inte finns i verkligheten.
Då förstår jag ingenting av kopplingen (om schemat är rätt).
Som jag tolkar schemat har du troligen bara två hastigheter (om inte som ngr tidigare har nämnt att det skulle kunna vara tre hastigheter om du har spänning på både 1 & 2 på uttagsdon enl. schemat). Men jag tror att du "bara" har två hastigheter.
Du skriver även att spjället stängs och ventilerar huset i o & O läget.
Min gissning är att du kan ha självdrags ventilation i ena läget och med fläkt i andra läget, vice versa för köksfläkten ett läge med självdrag och sedan med fläkt i två hastigheter.
//Jesper
Min gissning är att du kan ha självdrags ventilation i ena läget och med fläkt i andra läget, vice versa för köksfläkten ett läge med självdrag och sedan med fläkt i två hastigheter.
//Jesper
4 o 5 nedre går till kondensatornhempularen skrev:Jag inser plötsligt att jag läst schemat fel. Punkten 5 (ena sidan av kondensatorn) står ju att det är blå ledare till. Jag fick för mig att det också var nolla. Nu ser jag i schemat att nollan i den övre plinten går ju ingenstans, bara ut via den högra kabeln som tydligen inte finns i verkligheten.
4 o 5 övre går till växlarens motorn
har försökt ta lite bättre bilder
http://i12.tinypic.com/4716pvm.jpg
http://i12.tinypic.com/314v528.jpg
http://i13.tinypic.com/49lodqu.jpg
SDJ skrev:Som jag tolkar schemat har du troligen bara två hastigheter (om inte som ngr tidigare har nämnt att det skulle kunna vara tre hastigheter om du har spänning på både 1 & 2 på uttagsdon enl. schemat). Men jag tror att du "bara" har två hastigheter.
//Jesper
fastighetsskötaren på jobbet trodde oxå att växlaren på vinden hade bara två hastigheter
är det inte spiskåpan som bestämmer hur många hastigheter motorns ska ha?
har följt varje kabel i spiskåpan och alla kablar är rättjojjje skrev:
så här ser det ut
http://site.franke.se/faber-se/se/h...chnicalCard/128311 Kopplingsschema 250-16.pdf
Det där förklarar ju en del, för det visar att det finns en transformator med olika spänningar att få ut nere i spiskåpan.
Det är därför du ska kunna ha tre olika hastigheter, med en motor som har en vanlig enfaskoppling.
Alltså är det riktigt att det är spiskåpan som bestämmer hur många olika hastigheter det kan bli.
Tyvärr stämmer inte ritningen på spiskåpan och den på kopplingslådan överens när det gäller antalet plintar i kopplingsplinten nere i spiskåpan, så det är inte uppenbart hur de har tänkt där.
Brytaren tycks i alla fall ha direkt fas samt två andra spänningar in, och skickar väl ut en av dem på 'e', beroende på vilket läge den står ställd på.
Jag undrar också var ledningarna ut till höger tar vägen. De finns ju, de syns på dina bilder av termostaten.
Bra bilder förresten, vad har du för kamera?
Av det faktum att kanalvärmaren inte får kopplas in på plint 2 nere i spiskåpan drar jag slutsatsen att det är där som spänningen från trafon, via brytaren, går till motorn. Transformatorn brinner nog upp, om man kopplar in värmelasten på den.
Inser inte riktigt vad det är termostaten kopplar mellan, när trådarna till höger inte är synliga?
P och 0 nere till höger lär väl vara Phase och Noll.
När du mäter spänningen på plintarna 3, 4 och 5, vad mäter du mot?
Motorskyddet är allpoligt, det är därför det finns två anslutningar. Det har inget med antalet hastigheter att göra.
Det är därför du ska kunna ha tre olika hastigheter, med en motor som har en vanlig enfaskoppling.
Alltså är det riktigt att det är spiskåpan som bestämmer hur många olika hastigheter det kan bli.
Tyvärr stämmer inte ritningen på spiskåpan och den på kopplingslådan överens när det gäller antalet plintar i kopplingsplinten nere i spiskåpan, så det är inte uppenbart hur de har tänkt där.
Brytaren tycks i alla fall ha direkt fas samt två andra spänningar in, och skickar väl ut en av dem på 'e', beroende på vilket läge den står ställd på.
Jag undrar också var ledningarna ut till höger tar vägen. De finns ju, de syns på dina bilder av termostaten.
Bra bilder förresten, vad har du för kamera?
Av det faktum att kanalvärmaren inte får kopplas in på plint 2 nere i spiskåpan drar jag slutsatsen att det är där som spänningen från trafon, via brytaren, går till motorn. Transformatorn brinner nog upp, om man kopplar in värmelasten på den.
Inser inte riktigt vad det är termostaten kopplar mellan, när trådarna till höger inte är synliga?
P och 0 nere till höger lär väl vara Phase och Noll.
När du mäter spänningen på plintarna 3, 4 och 5, vad mäter du mot?
Motorskyddet är allpoligt, det är därför det finns två anslutningar. Det har inget med antalet hastigheter att göra.