Hejsan
Varför går JFBn när man mäter mellan fas och jord?
Det ska väl vara 230v mellan dom?

Någor jag fått om bakfoten?

Det vara 230 volt, och det är det säkert också. Det har väl ingenting att göra med om det löser ut eller inte..? Men en vanlig jordfelsbrytare löser ut om det blir en skillnad i ström mellan fas och nolla på minst 30 mA, och det kan kanske vara så att din mätare "läcker" igenom en del ström till jordledaren?

Det var ett väldigt lågohmigt mätinstrument du har..
dom flesta instrument har en resistans på 10 megaohm, dit verkar ligga
på under 8kohm om den lyckas lösa ut en 30mA jordfelsbrytare..

Jag hade nog inte litat på att mäta högspänning med det instrumentet :)

/Daniel

Okej som jag tänkte.

Jag litar inte heller på det verktyget, det var bara en dålig spänningsprovare dom hade på skolan.

Daniel78 skrev:
Det var ett väldigt lågohmigt mätinstrument du har..
dom flesta instrument har en resistans på 10 megaohm, dit verkar ligga
på under 8kohm om den lyckas lösa ut en 30mA jordfelsbrytare..

Jag hade nog inte litat på att mäta högspänning med det instrumentet :)

/Daniel
Spänningsprovare är inte gjorda för att mäta högspänning, och dom är lågohmiga för att du ska få säkra mätvärden vid t.ex. inducerad spänning i en kabel samt att du ska kunna ladda ur kondesatorkretsar med dom + att man i vissa fall ska kunna göra ett enkelt jordfelsbrytartest!

Ok, jag har aldrig stött på ett instrument med så låg innre impedans att man lyckats lösa ut jordfelsbrytare med dom.. 20kohm är det lägsta jag stött på :)

Men men, man lär sig saker varje dag, tackar sverre :)

/Daniel

jon_h skrev:
Men en vanlig jordfelsbrytare löser ut om det blir en skillnad i ström mellan fas och nolla på minst 30 mA, och det kan kanske vara så att din mätare "läcker" igenom en del ström till jordledaren?
Det finns ju förbrukare exempelvis VVB och elelement som är kopplade med två faser utan nolla. Varför leder inte detta till att JFB utlöser om det beror på skillnaden i ström mellan fas och nolla ?

S
Spänningsprovare som löser ut jordfelsbrytare är inte godkända. Byt ut dom!

sawsaw skrev:
Spänningsprovare som löser ut jordfelsbrytare är inte godkända. Byt ut dom!
Inte alla! Finns många spänningsprovare med en automatisk grundlast för att lösa ut 30 mA jordfelsbrytare. För att då undvika att lösa ut jordfelsbrytaren så måste man först mäta mellan L och N och därefter mellan L och PE.

Har själv en sådan spänningsprovare, lite irriterande från början. Men man lär sig snabbt.

piloten skrev:
Det finns ju förbrukare exempelvis VVB och elelement som är kopplade med två faser utan nolla. Varför leder inte detta till att JFB utlöser om det beror på skillnaden i ström mellan fas och nolla ?
Orginalpostaren menade kanske en enkel enfasjordfelsbrytare. En 4-polig jordfelsbrytare mäter alla tre faserna och nollan. Uppstår en diff mellan summan av ström in och summan av ström ut löser den ut. Mao nollan behöver inte vara inblandad.

Min Mastercheck löser ut jfb. Har sett spänningsprovare med en knapp som kopplar in lite belastning som ska lösa jfb, nån som vet var man hittar en sån?

Fotografen skrev:
Min Mastercheck löser ut jfb. Har sett spänningsprovare med en knapp som kopplar in lite belastning som ska lösa jfb, nån som vet var man hittar en sån?

Du menar kanske en Spänningsprovare Duspol master
Finns på Elektroskandia

mvh Andreas28

• e4201283.jpg
Min gamla provare från 80-talet, en sån där med en radda LED, märkta från 6 V till 220 och 380 V, lyser ilsket när man precis kopplar in den till 230 V. Sen sjunker den i ljusstyrka, när den justerar ner strömmen.
En sån löser också ut en jordfelsbrytare, om man inte "värmt upp" den först.

Steinel tror jag den heter. Var hightech för 25 år sen, måhända.

S
FlyFear skrev:
Inte alla! Finns många spänningsprovare med en automatisk grundlast för att lösa ut 30 mA jordfelsbrytare. För att då undvika att lösa ut jordfelsbrytaren så måste man först mäta mellan L och N och därefter mellan L och PE.

Har själv en sådan spänningsprovare, lite irriterande från början. Men man lär sig snabbt.
Uppgiften om att de inte är godkända kommer från EUU's utbildare i elsäkerhet. Jag hänvisar till dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.