hej

skulle vilja ha tag i små dioder som jag vill sätta under trappstegen så jag kan lysa upp dessa, men vet inte riktigt var jag ska hitta dom! någon som vet någon bra sida??

mvh mikael

Molectric har en sida med sånt.

tack! funderar bara på om man ska ha en på varje trappsteg vid sidan eller om man ska ha det rakt under trappsteget? vad tror ni? har 12 trappsteg , tänkte bara att det kanske ser snålt ut om man bara har ett på varje

Jag har monterat så här!

Blir snyggt i mörker!
4st dioder under varje trappsteg.
Har byggt ljuslister själv, dioderna köpte jag från www.litepol.se

• Trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snyggt ! inga problem med värme? jag kan lite el så det ska väl gå, blir ju lite kabeldragning men det ska väl gå

var inne på ikeas sida och hittade en ljuslist som är 31 cm lång* 4st för 359kr tror jag det var, det verkar lite intressant, någon som provat det?

merlin_1 skrev:
snyggt ! inga problem med värme? jag kan lite el så det ska väl gå, blir ju lite kabeldragning men det ska väl gå
Dioder drar väldigt lite el (avser vanliga dioder) så det är inte nått problem med värme. Det finns även nått som heter power dioder (eller nått sånt) som är kraftigare och kräver kylning men det är inte såna du ska ha till trappan.

JonasLerum skrev:
Jag har monterat så här!

Blir snyggt i mörker!
4st dioder under varje trappsteg.
Har byggt ljuslister själv, dioderna köpte jag från www.litepol.se
Snyggt, hur gömde du kabeln?

Har själv funderat på en 5W halogen (hide-a-lite) under t ex vart tredje steg, men än så länge har jag ingen bra lösning på kabeldragningen. Alla tips mycket välkomna!

dalle skrev:
Snyggt, hur gömde du kabeln (mellan stegen alltså)?

Har själv funderat på en 5W halogen (hide-a-lite) under t ex vart tredje steg, men än så länge har jag ingen bra lösning på kabeldragningen. Alla tips mycket välkomna!

merlin_1 skrev:
var inne på ikeas sida och hittade en ljuslist som är 31 cm lång* 4st för 359kr tror jag det var, det verkar lite intressant, någon som provat det?
Jag köpte en sådan ljuslist. De fyra listerna kan antingen kopplas samman, eller separat med en egen meterlång sladd till varje.
Ljusfärgen kan variera något mellan olika element; vissa mer blåa, andra mer gula, vilket tydligen är normalt för diodlampor. Jag använde den som effektbelysning på bakkanten av ett arbetsbord.

merlin_1 skrev:

Vi har satt den bakom trapp räcket blev riktigt bra :) Skulle bara ha haft ännu en längd till den blev lite för kort men snyggt blev det ;)

dalle skrev:
Snyggt, hur gömde du kabeln?

Har satt en list längst fram på undersida trappsteget, kabeln ligger gömd i listen och dioderna sticker ut genom hål i listen. Sen samlas kablarna ihop i en kabellist som går längst in mot väggen.  
Dioderna är diffusa vita, provade med flera olika men jag ville inte ha dom för starka så de mjölkvita blev bra då dom sprider ljuset bra.  

trevligt med lite intresse! jag har inga problem med att dölja kabeldragning då baksidan av trappen går ned i källaren, men lat som man är så funderar man lite på lite färdiga lösningar, får väl koll in på ikea och ser hur det ser ut annars får man väl kanske beställa från molectric tror jag(mycket kul där, ska nog köpa något till utsidan med

För dig som behövde en list till, Clas Ohlson säljer IKEAs 31 cm ljusdiodlister styckevis.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.