5 117 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Jordfelsbrytaren går felaktigt?
Sida 1 av 2
Min jordfelsbrytare har löst ut ett antal gånger så att hela huset har blivit mörkt när jag bland annat installerade en taklampa.
Jag hade brutit snabbsäkringen (har ett helt nytt elskåp i ett 50 tals hus) för den gruppen och blev väldigt förvånad när hela huset slocknade.
Det visade sig att det var när jag kortslöt jord och nollan som det hände. Är det normalt att det kan gå smygströmmar i nollan även om säkringen är bruten eller är det felkopplat i skåpet?
Jag hade brutit snabbsäkringen (har ett helt nytt elskåp i ett 50 tals hus) för den gruppen och blev väldigt förvånad när hela huset slocknade.
Det visade sig att det var när jag kortslöt jord och nollan som det hände. Är det normalt att det kan gå smygströmmar i nollan även om säkringen är bruten eller är det felkopplat i skåpet?
JA det är normalt! Det är ju inte nollan som är avsäkrad, utan faserna, och en indikation om att det kan vara bra att ha grundläggande kunskaper i el innan man hempular.puu skrev:
Det är alltid en fördel
(Se klistrad tråd överst i denna avdelning för kommentarer om "hempul"
Tack för svaret men mina grundläggande kunskaper inom EL vet du ingen ting om.
Vi skulle kunna ta en omröstning om hur många som bryter huvudströmmen vs bara berörd grupp när de ska byta en kontakt till en lampa eller ett vägguttag.
Sen kan du som har så bra kunskaper förklara varför mer än 30mA vill ta omvägen via 20 m kabel i stället för den rätta vägen genom 0 m kabel och jordfelsbrytaren? Har den högre impedans? Verkar lite skumt.
Vi skulle kunna ta en omröstning om hur många som bryter huvudströmmen vs bara berörd grupp när de ska byta en kontakt till en lampa eller ett vägguttag.
Sen kan du som har så bra kunskaper förklara varför mer än 30mA vill ta omvägen via 20 m kabel i stället för den rätta vägen genom 0 m kabel och jordfelsbrytaren? Har den högre impedans? Verkar lite skumt.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
En jordfelsbrytare bryter inte nödvändigtvis genast om man kopplar ihop jord och nolla. Det beror på hur strömmarna går i nollan. Men det är helt normalt att jfb bryter i det läget.
Exakt varför strömmen väljer "fel" väg kan vara lite olika. Men om det redan går ström från en annan apparat i nollan så kan den strömmen ev. hitta en närmare, mindre belastad väg genom att gå på "fel håll" i nollan och gå över till din ihopkopplade jord. Man kan även tänka sig att den mycket lilla imepdans som finns på nollans väg genom jordfelsbrytaren kan göra att en ström väljer att gå ut från centralen i en obelastad nolla och hitta en väg genom din byglade skyddsjord någonstans. Anta att du har 20A genom jfb. Jfb har en viss liten impedans. Då kan en ström på 30mA gå åt "fel håll" även om den vägen har ca 600 ggr högre impedans än jfb.
Exakt varför strömmen väljer "fel" väg kan vara lite olika. Men om det redan går ström från en annan apparat i nollan så kan den strömmen ev. hitta en närmare, mindre belastad väg genom att gå på "fel håll" i nollan och gå över till din ihopkopplade jord. Man kan även tänka sig att den mycket lilla imepdans som finns på nollans väg genom jordfelsbrytaren kan göra att en ström väljer att gå ut från centralen i en obelastad nolla och hitta en väg genom din byglade skyddsjord någonstans. Anta att du har 20A genom jfb. Jfb har en viss liten impedans. Då kan en ström på 30mA gå åt "fel håll" även om den vägen har ca 600 ggr högre impedans än jfb.
Ja, Hempularen, det kan nog bli lite mer koplext när man börjat ta in parametarar som belastning i ledarna och så. Ville bara kolla att det var normalt det som hände.
Nu till frågan som kom upp.
Om ni ska tex byta ett vägguttag. Bryter ni huvudströmbrytaren eller bara berörd grupp?
Nu till frågan som kom upp.
Om ni ska tex byta ett vägguttag. Bryter ni huvudströmbrytaren eller bara berörd grupp?
Eftersom jag uppenbarligen retade upp dig lite i mitt svar får jag väl bjuda på att erkänna att jag vid mindre jobb som tex byta ett uttag/brytare nöjer mig med att skruva ur säkringen
(fast jag vet att jag borde bryta allt).
Jag brukar koppla utifrån det nybyggda och in mot det gamla. Givetvis är det inte spänningssatt, förrän jag på slutet kopplar in det nya med wagoklämmor utan att bryta någonstans....
Det var en elektriker som visade mig hur det går till.
Men svaret på omröstningen är att jag bryter gruppen genom att skruva ur säkringen, men inte bryter huvudströmbrytaren.
Det var en elektriker som visade mig hur det går till.
Men svaret på omröstningen är att jag bryter gruppen genom att skruva ur säkringen, men inte bryter huvudströmbrytaren.
Inte ett dugg konstigt. Jorden (PE) och nollan (N) är ofta samma ledare (PEN) före jordefelsbrytaren som separeras i elcentralen. Jorden går direkt till uttagen och nollan via jordefelsbrytaren (om det är rätt kopplat). Om man då kopplar ihop jord och nolla i ett uttag så kommer en del av den ström som normalt går ut via nollan att gå genom jordledningen och därmed inte passera jordfelsbrytaren som då ser en felström och bryter. Samma sak händer om man inte separera jordskenan och nollskenan i centralen då man installerar jordfelsbrytare.puu skrev:
Självklart bryter man med en brytare annars vet man ju inte vad som händer om man inte gör ett arbete under spänning efter gängse metoder men det är knappast något för en hempulare. Sedan förstod jag det som att du bara bröt bort din automatsäkring vilket du inte ska gör om inte automatsäkringen även är en brytare vedebörligen märkt som en sådan. Har du skruvsäkring så så är det ett ordentligt brytställe om du skuvar ur den.......puu skrev:
Det är ju inte så att strömmen går den lättaste vägen OCH BARA den lättaste vägen. Strömmen går alla vägar den kan, olika mycket beroende på motståndet. Därför kommer JFB´n att lösa ut när jord och nolla får kontakt under förutsättning att det är någon förbrukare inkopplad i systemet. Tänk så här så är det enkelt att förstå: Om du ansluter två lampor till ett dubbelt vägguttag, skulle strömmen bara ta den lättaste vägen så skulle bara den lampan med lägst impedans lysa medan den andra skulle vara släckt, och så är det ju inte riktigt.puu skrev:Tack för svaret men mina grundläggande kunskaper inom EL vet du ingen ting om.