Är på jakt efter en eller ett par lysrörsarmaturer som tänds "direkt" utan det klassiska blink-blink-tänt förloppet. Finns det? Vad heter sådana månntro?
Kostar dom fläsk eller är dom svåra att få tag på?
Skall göra en ljusramp som riktar ljuset uppåt mot tak. Anledningen till att jag vill ha lysrör istf glödljus är att det skall ersätta allmännbelysningen/taklampa och för att få ned antalet förbrukade watt så tänkte jag lysrör.
Kostar dom fläsk eller är dom svåra att få tag på?
Skall göra en ljusramp som riktar ljuset uppåt mot tak. Anledningen till att jag vill ha lysrör istf glödljus är att det skall ersätta allmännbelysningen/taklampa och för att få ned antalet förbrukade watt så tänkte jag lysrör.
Du skall ha lysrörsarmaturer med den nya tekniken T5 lysrör och HF-don, Dom tänder blixtsnabbt och utan blinkningar, beroende på vad du skall ha så är dom ju dyrare än "vanliga" lysrörsarmaturer med glimtändare men priserna faller nu även på dessa armaturer så hos grossister kan du säkert få ett hyfsat pris.
De elektroniska tändare jag testat tänder inte omedelbart, men utan att blinka i alla fall.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
I lysrörets natur ingår att de inte tänder omedelbart utan behöver lite värmning av glödtråden, det går att starta med en spänningsspik men det sliter på rören.
Prototypen
Prototypen
Tack för alla svar, här finns det folk som vet allt sånt man inte själv vet men ibland måste veta
Följdfråga #1: Vilken sorts lysrör skall man titta på om man vill ha lite varmare ljus än det är på sjukhus? Eller är det alltid så att: lysrör=kallt ljus?
Följdfråga #2: Allrum 20kvm , ljuset riktat uppåt, armatur skall sitta på 2,4m höjd, 3,8 meter till tak = hur många lysrörswatt?
/tänt vare här
Följdfråga #1: Vilken sorts lysrör skall man titta på om man vill ha lite varmare ljus än det är på sjukhus? Eller är det alltid så att: lysrör=kallt ljus?
Följdfråga #2: Allrum 20kvm , ljuset riktat uppåt, armatur skall sitta på 2,4m höjd, 3,8 meter till tak = hur många lysrörswatt?
/tänt vare här
Det finns i den nya tekniken med T5 rör 4 färgtoner, glödljus, varmton, vit och dagsljus.
I den äldre tekniken T8 finns det säkert 15-20 st till alla möjliga och omöjliga ändamål.
Att du skall använda den nya tekniken tycker jag absolut du skall göra, T8 eller som någon skrev här gamla tjocka RS rör tillhör snart stenåldern.T5 tekniken utvecklas snabbt nu och framöver är det den som gäller.
Effekterna på rören är 14w, 21w, 28w och 35w.
Sen finns även high output 24w, 39w, 49w, 54 w och 80w om man vill ha det.
Du skulle behöva en ljusberäkning för att få optimal belysning, det finns ju ljusberäkningsprogram eller du får hjälp med det av något belysningsföretag.
I den äldre tekniken T8 finns det säkert 15-20 st till alla möjliga och omöjliga ändamål.
Att du skall använda den nya tekniken tycker jag absolut du skall göra, T8 eller som någon skrev här gamla tjocka RS rör tillhör snart stenåldern.T5 tekniken utvecklas snabbt nu och framöver är det den som gäller.
Effekterna på rören är 14w, 21w, 28w och 35w.
Sen finns även high output 24w, 39w, 49w, 54 w och 80w om man vill ha det.
Du skulle behöva en ljusberäkning för att få optimal belysning, det finns ju ljusberäkningsprogram eller du får hjälp med det av något belysningsföretag.
Nu börjar det ljusna ;D
Tack för svar robban44!
Funkar T5-rör i alla armaturer eller bara i speciella?
Funkar HF-tändare i alla armaturer eller bara i speciella?
Sen kommer vi till det viktigaste i dagens IT-era: vet du ngn detaljist som saluför via webben?
Tack för svar robban44!
Funkar T5-rör i alla armaturer eller bara i speciella?
Funkar HF-tändare i alla armaturer eller bara i speciella?
Sen kommer vi till det viktigaste i dagens IT-era: vet du ngn detaljist som saluför via webben?
Då T5 rören är extremt smala så måste du ha armaturer anpassade för detta + HF donet för att tända röret.
Du kan ju använda elektroniska tändare i en "vanlig" T8 lysrörsarmatur som då tänder upp mycket snabbare än med en vanligt glimtändare, detta är ju i många fall ett billigare alternativ då en elektronisk tändare kostar kring 100:- och bara är att plugga in där den ordinarie glimtändaren sitter.
Sen finns det ju också T8 lysrörsarmaturer med HF-don (D.v.s utan glimtändare) som tänder snabbt och blinkfritt. Men om man nu skall investera så framhåller jag ändå T5 då det är där utvecklingen finns, T8 kommer ju att finnas kvar men det satsas ju inte så mycket på det längre när den nya tekniken tar över.
Säkert någon annan som kan svara på om någon detaljist säljer på nätet.
Du kan ju använda elektroniska tändare i en "vanlig" T8 lysrörsarmatur som då tänder upp mycket snabbare än med en vanligt glimtändare, detta är ju i många fall ett billigare alternativ då en elektronisk tändare kostar kring 100:- och bara är att plugga in där den ordinarie glimtändaren sitter.
Sen finns det ju också T8 lysrörsarmaturer med HF-don (D.v.s utan glimtändare) som tänder snabbt och blinkfritt. Men om man nu skall investera så framhåller jag ändå T5 då det är där utvecklingen finns, T8 kommer ju att finnas kvar men det satsas ju inte så mycket på det längre när den nya tekniken tar över.
Säkert någon annan som kan svara på om någon detaljist säljer på nätet.
Nu är ljusrampsprojektet klart. Till somligas besvikelse måste jag erkänna att jag har använt T8-rör till rampen, dock med "turbo"-tändare. Det funkar faktiskt bra. Prisskillnaden blev för stor för att köra med T5, kommer inte ihåg exakt nu men det var ganska rejält med penfar man ville ha för T-5.
Det sitter nu 2 st 58w varmtonade rör i. Ljuset räcker verkligen till!
Det sitter nu 2 st 58w varmtonade rör i. Ljuset räcker verkligen till!
bebben skrev:Tack för alla svar, här finns det folk som vet allt sånt man inte själv vet men ibland måste veta![]()
färgtemperaturen styr det.
dom kallas nu för tiden:
827 = likna glödljus
830 = lagom
840 = sjukhus miljö, men återskapar färgerna bättre...
Om OSRAM där finns det info
[länk]
sida 5 typ och framåt,
Klicka här för att svara