2HOT4U skrev:
kan man inte flytta på 100v stiften så den ger 80v
för att få det lite tystare
eller är det inte bra för motorn?
kanske låter t.o.m mer för att den inte orkar riktigt med

tackar så mkt
Varsågod :) ... bra att det löste sig ...
Som ofta handlar det bara om att flytta någon kable ... men gäller att flytta rätt annars går det bara illa *sönder brända motorer, transformatorer m.m.*

Om du kan köra fläkten på 80 volt beror lite på vilken typ ab fläkt/motor det är.
Misstänker att du har ett aggregat med bara en motor med genomgående axel och två fläkthjul?
Vet att det kan vara lite problem med dessa om dom får gå för långsamt (överhettning motor med följande förstörda motorlager).

Men testa att låta den gå på 80 volt ett tag och känn om motorn blir väldigt het (se även till att den verkligen snurrar på lägsta spänningen).

Se även om du kan se om du har installerat något el-batteri, kan vara en bra ide att kolla så att detta inte alltid ligger till (blåser bort många kronor då).

oki tackar ska testa
har kört i 80v i några dagar men tänkte inte om den blev varm

sen en annan fråga om du kan hjälpa mig
han som ska vara duktig här i området sa att dom flesta hus här har trasig spjällmotorn eller det är plastkuggen som pajar sa han och det finns inga reservdelar och att att jag ska låta spjället vara öppet hela tiden
om motorn skulle fungera skulle den öppna lucka var 50min i 10min

finns det nåt negativt med att man låter lucka stå öppet hela tiden
är det bara värmen i huset man förlorar under vinter tid?

växlaren heter
Reginair FTX

tackar för hjälpen

Om jag inte minns fel är spjället bara tillför att avfrosta värmeväxlaren, har du inte haft påfrysning på växlaren någon gång behöver du inte bry dig om spjället.
Men se till att det inte stannar i stängt läge, då får du en frånluftsventilationanläggning *väldigt oekonomiskt* :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.