Tycker ni att det funkar om man går ut från en central till ett kök med en 5x1,5 och sen splittar den för att slippa gå med massa 3-ledare, ska sätta upp VU till Diskmaskin, Fläkt, kyl och frys? Vad tycker ni?

Så brukar jag göra ibland

• Gilla
jehn
  • Laddar…
Hejsan mackan67

Låter som en bra ide.

S
Det är en ännu bättre idé att använda 5G1,5 så du får med en skyddsjord. Sök också på forumet vad som gäller angående säkringar etc vid detta förfarande. Det är inte bara att dra kabeln och koppla som man tycker.

sawsaw skrev:
Det är en ännu bättre idé att använda 5G1,5 så du får med en skyddsjord.
Men var det inte precis det han skrev att han skulle använda..? Eller missar jag någonting?

S
Ja, x betyder UTAN gul/grön ledare och G betyder MED gul/grön ledare.

Åh fasen, där ser man. Tack för svaret.

Men då bör man ha 3-polig säkring eller jordfelsbrytare.... Om man splittar alltså...

jon_h skrev:
Men var det inte precis det han skrev att han skulle använda..? Eller missar jag någonting?
Jag tror att om man skriver 5*1,5 så tar man för givet att det är L1,L2,L3,N.jord ledare i denna kabel men den korrekta benämningen är 5G1,5

el_richard skrev:
Men då bör man ha 3-polig säkring eller jordfelsbrytare.... Om man splittar alltså...
Självklart ska du säkra av, om du inte har jordfelsbrytare så skulle jag rekomendera att montera en 30mA JFB

En bättre livförsäkring finns inte

Ska du bli elektriker ska du inte ta nått för givet, för då kommer det garanterat att bli problem.

elmont skrev:
Ska du bli elektriker ska du inte ta nått för givet, för då kommer det garanterat att bli problem.
Det var kanske en lite onödig kommentar i mitt tycke. Att mackan menar en 5G1,5 när han skriver 5x1,5 tycker jag att man kan ta för givet. För naturligtvis tänker han dra dit en skyddsjord, det kan man också ta för givet. Särskilt som att om man har fel i det här sammanhanget så skadar det ingen. Tar du ingenting för givet när du jobbar?

Om jag får en ritning där det står 5G1,5 så tror jag att man menar 5G1,5 och står det 5x1,5 så tror jag faktiskt at man menar 5x1,5.
Och, nej jag tar INTE saker och ting för givet, för genom åren har jag lärt mig att det ofta är nått som inte är som det borde.
Men det är inte illa ment utan mer som ett råd på vägen.

• Gilla
Puttrix_73
  • Laddar…
elmont skrev:
Om jag får en ritning där det står 5G1,5 så tror jag att man menar 5G1,5 och står det 5x1,5 så tror jag faktiskt at man menar 5x1,5.
Och, nej jag tar INTE saker och ting för givet, för genom åren har jag lärt mig att det ofta är nått som inte är som det borde.
Men det är inte illa ment utan mer som ett råd på vägen.
Okej, jag förstår vad du menar. Jag menade bara att det faktisk inte var så farligt om man tar den här grejen för given på ett forum, eller om en elektriker tar för givet att kunden vill ha en strömställare på normalhöjd för att ta ett exempel. Utan det är andra saker som man självklart inte ska ta för givet, som att "den här ritningen är säkert fel", eller "den här tråden är säkert spänningslös, det kan jag klia mig i örat med". Det vore dumt. :)

Mikael_L
elmont skrev:
Menar du, att om du på något jobb har en skiss eller något sådant, som anger 5x1,5 och du tycker att egentligen verkar det nästan uppenbart att det borde vara 5G1,5 så drar du ändå 5x1,5.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.