6 337 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Rörelsesensor med trappfunktion
Någon kunnig/behörig får gärna korrigera mig här för jag vet inte om man får göra detta. Rent praktiskt borde i alla fall i stort sett alla rörelsesensorer med 230v styrning via relä fungerar bra i en trapp-liknande koppling. Inkopplingen sker på så sätt att releäet parallellkopplas med strömställaren. Ska försöka hitta en fin bild på detta att lägga upp.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Då måste man väl först fundera lite över vilken funktion det är man vill ha.
För det går ju att se på lite olika sätt.
En trappkoppling fungerar ju så att om lampan ätr släkt så tänds den om man ställer om knappen. Är den tänd så släcks den när man ställer om knappen.
Om vi för övrer det resonemanget på en rörelsesensor, så skulle den alltså tända lampan om någon rör sig OCH om lampan var släckt. Om någon rör sig när lampan redan är tänd så skulle den ju då istället släcka lampan just när man går runt hörnet i trappan.
Troligen är det inte det man vill ha.
En annan tänkbar funktion skulle vara att rörelsesensorn alltid tänder lampan, och att man antingen släcker den manuellt med den andra knappen, eller låter den slockna av sig själv när sensorns timer går ut.
Kommer man från andra hållet, tänder man med knappen. Sedan är ju frågan, vad skall hända när man kommer in i sensorns område. Man vill ju definitivt inte att den skall släcka när man kommer, möjligen skall den släcka när man sedan lämnar området. Men då kanske den släcker när man just vänt i trappan.
För det går ju att se på lite olika sätt.
En trappkoppling fungerar ju så att om lampan ätr släkt så tänds den om man ställer om knappen. Är den tänd så släcks den när man ställer om knappen.
Om vi för övrer det resonemanget på en rörelsesensor, så skulle den alltså tända lampan om någon rör sig OCH om lampan var släckt. Om någon rör sig när lampan redan är tänd så skulle den ju då istället släcka lampan just när man går runt hörnet i trappan.
Troligen är det inte det man vill ha.
En annan tänkbar funktion skulle vara att rörelsesensorn alltid tänder lampan, och att man antingen släcker den manuellt med den andra knappen, eller låter den slockna av sig själv när sensorns timer går ut.
Kommer man från andra hållet, tänder man med knappen. Sedan är ju frågan, vad skall hända när man kommer in i sensorns område. Man vill ju definitivt inte att den skall släcka när man kommer, möjligen skall den släcka när man sedan lämnar området. Men då kanske den släcker när man just vänt i trappan.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det blir nog att ersätta trappbrytarna, sätt rörelsesensorn så att den "ser" trappan och lite till. Sensorn monteras på väggen eller i taket.Peter_K skrev:
Man kan spara den ena brytaren för att endera helt stänga av belysningen eller parallellkoppla den med sensorn för att kunna tända på heltid.
Prototypen
Jag förstår inte gravedigger och hempularen som på något sätt ska behålla trappbrytarna, det står ju i frågan om en rörelsesensor kan ersätta brytarna (eller komplettera), har ni så mycket att göra att ni inte läser inläggen rätt?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Håller med att jag missuppfattat inlägget. Då faller ju mina frågetecken.
Har kanske inte varit tillräckligt tydlig vad gäller antalet brytare. Jag förutsatte att det var två i trappkoppling och att den ena skulle ersättas av rörelsesensorn. Därav förslaget. (har samma variant med utebelysningen, rätt praktiskt att kunna ha belysningen påslagen på heltid när man vill)
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 916 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 916 inlägg
Inser att det kanske inte blir så lätt att få detta att funka bra i praktiken. För att komplicera ytterligare vill jag ju att lyset i trappan och källarhallen ska tändas när man kommer ifrån garaget eller sovrumet i källaren också och det blir nog svårt för rörelsensorn att klara det. I såna fall får man nog ha 2 sensorer som styr en timer så att ljuset slocknar efter några minuter om ingen rör sig i området.
Det finns sensorer med inbyggda timers. Vet dock inte vad som sägs om denna typ av parallellkopplingar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det behövs bara 2 st rörelsesensorer och dessa parallellkopplas, det räcker med att den ena tänder. Timer har de inbyggt och det är inget problem med olika tider. De flesta har även inbyggd ljusdetektor så den tänder inte om det är ljust.
Det finns detektorer som sätts in i stället för strömbrytaren. Detektorn behöver nolla och det finns normalt inte i strömbrytardosan men det går att dra dit.
Prototypen
Det finns detektorer som sätts in i stället för strömbrytaren. Detektorn behöver nolla och det finns normalt inte i strömbrytardosan men det går att dra dit.
Prototypen
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 916 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 916 inlägg
Medlem
· Västerbottens län