Jag har tänkt att ha en elektrisk handukstork i mitt badrum.
Den kommer att vara ca 1m från duschkabinen.
Jag kommer att välja en handukstork med dold inkoppling.
Jag har för närvarande ingen jordfelsbrytare.

Vilken IP-klass måste jag ha?

Tacksam för svar!

/Funkis

S
Lägst IP21.

Tack för snabbt svar !

Om jag i framtiden väljer att ha duschhörna istället med typ draperi eller glasdörrar, påverkar detta IP-klassen eller är det endast avståndet?

Då har jag väl förmodligen hunnit få elsystemet färdigt med jordfelsbrytare också.

/Funkis

Hejsan

Så länge du är i samma IP zon så spelar det ingen större roll
om du har dusch hörna eller drapperi

Se upp med placeringen så nära duschen. Visst känns det bekvämt att bara sträcka ut handen o ta en handduk men...

Tänkte själv placera en tork utanför duschen (draperi) men blev avrådd å det bestämdaste av min mycket erfarne elektriker. Han vädjade till sunda förnuftet även om reglementet tillåter montering så är det inte så kul OM det skulle hända något. Att ta i elektriska installationer o samtidigt vara i kontakt med vatten kan sluta illa, OK tänkte jag och flyttade raskt torken till andra väggen. Där hamnade den under takfönstret vilket kanske inte var helt fel heller med tanke på ev kallras.

Kjell G

Jo, jag kan nog hålla med dig Kjell men antingen placerar jag handukstorken där eller så har jag ingen handukstork alls pga utrymmesskäl. Jag tror att man kommer att gå ut ur duschkabinen innan man tar handuken för jag tror inte det är så smidigt att torka sig inne i en 90x70 kabin. :)

Jag tänkte välja en Myson MTK50 och den har IP44 så det är ju iaf lite bättre klassning.

Sen så får jag väl se till att få en jordfelsbrytare på hela elsystemet så fort det är möjligt.

/Funkis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.