Har ett elskåp som skall styra 2 styckna pumpar. Ena pumpen är trefas och andra en 1 fas. Till detta tillkommer belysning som tänds och släcks med en 0/1 brytare.

Nu till problemet
kontaktorn drar för trefaspumpen och 1 fas indikerar att den har spänning. Pumparna är inte inkopplade än så jag vet inte om de fungerar som det är tänkt. Men så fort jag vrider på 0/1 brytaren så löser jordfelsbrytaren ut. Jag har mät spänningen och den visar 230 V. Jag har även testat med att koppla förbi 0/1 brytaren med en vanlig lampa. Men så fort jag trycker på strömbrytaren löser jordfelsbrytaren ut.

Jag har kollat så att alla nollorna sitter fast på sina plintar även faserna och de gör de. Jag har ändrat styrningen av skåpet mellan de olika faserna och det hjälpte inte.

Vad kan det vara som är fel?

Skulle vara lättare att hjälpa dig ifall du kan ordna en skiss på hur det är kopplat och hur du har mätt spänningen.

Jag som är så dålig på att skissa
Inkommande faser går till en säkerhetsbrytare sen till plintarna 123. Använder fasen 3 till styrning av skåpet. Fasen går till en 6amp säkring och till ny plint. Från samma plint vidare till en timer, från timern till kontaktorn a1 och nollan på a2. Byglar a1 till 13 från 13 till plint 6. Här kommer de andra 2 faserna på 2 och 4. Från 14 går jag vidare till en kontrollampa och 1 fas pumpen.

Jag har en kontrollampa som lyser när där är spänning i skåpet. Denna ström tar jag från fas 2 efter säkerhetsbrytaren

Så här långt fungerar allt

Till 0/1 går jag från plinten för inkommande fas 1 till 0/1 brytaren, från brytaren till ny plint. Från samma plint går jag till en kontrollampa och belysningen som 0/1 brytaren skall bryta. Men så fort jag vrider så löser jordfelsbrytaren ut.

Mina egna felsökningar.
Istället för belysningen har jag kopplat in ett grenuttag som har en liten lampa och denna lyser. I den har jag sedan en vanlig bordslampa, och när jag tänder så löser jordfelsbrytaren. Jag har mättat 230V i grenuttaget.

Jag har även gjort samma som ovan fast med en av inkommande faserna och då löser jordfelsbrytaren.

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Jag kan ta foto och lägga upp om det skulle hjälpa er att knäcka problemet

Du har beskrivit hur faserna går. Det vore troligen mer intressant att titta på hur nollorna går, och jordledningar.

Du nämner att 0/1 brytaren tänder även en kontrolllampa, hur är den inkopplad? Inte så att den har jord istället för nolla?

En JFB fungerar ju så att den mäter summan av alla inkommande strömmar (fasledanrna) och även strömmen i nollan. Då skall summan av alla strömmar bli noll. Om någon ström letar sig en annan väg ut än genom nollan, så blir inte summan noll längre och brytaren löser. Så om du någonstans har något kopplat till jord istället för till nollan så löser brytaren. Det kan även vara så att man någonstans i systemet har en bygling mellan noll och jord. Då kommer en del av strömmen i nollan att välja vägen över bygeln, och brytaren löser. I ditt fall så behöver alltså inte en ev bygel ens sitta i närheten av lampan du försöker tända. Det räcker att du får ström i nollan som kanske hittar en bygel (eller oavsiktlig kortslutning) till jord någonstans i huset så löser jfb.

nej 0/1 brytaren skall bara tända en belysning altså från 0/1 till plint från samma plint till kontrollampan och belysningen. Jag har haft färgerna att gå på och dubbelkollat dessa. Kan garantera att det inte är någon nolla och jord som går samman. Lägger upp en länk till bild på skåpet om ca 10 min

Här kommer lite bilder. Som ni ser används inte jorden som går till en plint samma sak för en nolla. Men det ser ni

11.jpg
12.jpg
13.jpg

Den högra plinten där nollan ligger överst och jorden underst är har dom kanske kontakt med varandra???

Tycker också det ser ut som de har kontakt, jag skall undersöka saken. Vad det gäller mattningen och val av färgerna där så skyll inte på mig utan på elektrikern som gjorde det. Det var också ett fel som jag fick undersöka. Jag följde standarden men det gjorde inte elektrikern

Magic i Göteborg, har du inte fel på höger och vänster. Nollfrånskiljaren är till vänster i bild och där sitter troligen felet. Nollfrånskiljaren är fullständigt onödig i detta apparatskåp, inkommande skyddsjord kopplas direkt till skyddsjordskenan som skymtar uppe höger och nollan kopplas direkt på plint.

Det är lätt att kontrollera separeringen av nolla och skyddsjord, koppla loss inkommande och ohmmät mellan skyddsjord och nollan, ska visa på oändligt motstånd, nu ska denna mätning göras med isolationsprovare 500V men jag tror ditt instrument visar 0 ohm i alla fall.

Vi väntar nu på ett mätresultat.

Prototypen

Prototypen han menar den övre delen av frånskiljaren som sitter på vänster sida. Där ser det ut som nollan och jord har kontakt

Är det verkligen en fackman som har kopplat?

Det är svårt att se alla detaljer i plinten till vänster eftersom bilden är lite utfrätt, men jag vill påstå att nolla och jord ligger ihop i den vänstra stora plinten.
Den är dessutom som någon påpekade helt onödig i skåpet.
Låt inkommande jord ligga på jordskenan som skymtar ovanför, se till att godset i skåpet blir ordentligt jordat, även dörren med en egen ledning. Anslut sedan alla jordtrådar dit.
Låt sedan inkommande nolla få sin plint bredvid faserna, gå sedan vidare och grena ut till andra "nollabbonenter". Mest överskådligt och tydligt blir det även om varje utgång till motorer o dyl har sin uppsättning plintar komplett, dvs med nolla. Om även jord ska vara med där eller om man ska dra alla jordningar till jordskenan kan diskuteras, mest överskådligt blir det om den finns där men samtidigt blir det ett skarvställe till...vi har ju flera apparatskåpsbyggare här som nog kan har synpunkter...

Den stora plinten rör till det och det är därför du missat att nolla och jord ligger ihop. Dessutom kan du som det är kopplat nu med delningsskruven bryta bort både nolla och jord till delar av skåpet, inte bra alls...!!

Nej Fotografen, skruven bryter bara nollan. Skyddsjorden går obruten under nollskruven och det sitter ett bleck på översidan mellan nolla och skyddsjord där ansluter man normalt PEN ledaren.

Men som jag tidigare skrivit och någon annan hållit med, den där nollplinten ska bort.

Fotografen skriver att det blir ett skarvställe till om man plintar skyddsjord och jag bara håller med, titta på bilden så sitter skyddsjordsskenan direkt vid kabelinloppen och kommer att bli alldeles förträffligt kort och bra anslutning av skyddsjord, som om jag gjort det själv.

Prototypen, apparatskåpsbyggare

Fråga 1. Har detta skåp fungerat tidigare. Om svaret är ja så är det inte felkopplat i skåpet.
Fråga 2. Är bägge pumparna urkopplade i skåpet eller är de urkopplade vid motorn.

Koppla ur allting utgående från skåpet och kolla sedan om jordfelsbrytaren löser.

Elmont, citat "Är det verkligen en fackman som har kopplat?"

Jodå så brukar det se ut när en behörig elektriker har meckat ihop ett apparatskåp. Vi som bygger apparatskåp brukar planera lite bättre och vet lite mer vad som finns för grejor, tex nollplinten, och den lätt överdimensionerade slangen till höger och antalet överblivna plintar, och en skyddsjord till en av plintarna utåt höger.

Sedan förstår jag inte klagandet på färgerna? Har jag tittat för snabbt på bilden jag ser inget konstigt. Har kanske sett både det ena och andra så jag är lite avtrubbad, gul/grön = skyddsjord, blå nolla, svart fas.

Prototypen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.