110 423 läst ·
51 svar
110k läst
51 svar
Beräkna effekt på elradiatorer
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Slå dig inte på bröstet för hårtprototypen skrev:Det är alltid kul att käfta med elektriker, de brukar klara 3 faser nolla och skyddsjord. Ska vi reglera ett element så har vi on/off- eller fasvinkel-styrning.
Fasvinkel är i princip dimmers och det orsakar så mycket störningar att det har vi inte i element.
On/off styrning kan även kallas burststyrning, man släpper på strömmen en stund och slår av den. Med gammeldags bimetaller med en hysteres på flera grader så blev det ganska långa tider och elementen blev heta och knäppte. Med ett accelerationsmotstånd i termostaten (man lurar termostaten att den är 2 grader varmare när elementet slår på) så kommer man ner till ung 1 grad. Med elektronik kan du välja hysteres så elementet kanske har en cykeltid på 30 sek men det är fortfarande on/off. Varför elementtillverkaren kallar det för pulsad ström, tja det impar på kunderna (både elektriker och slutkund).
0-10 Volt eller 4-20 mA är bara en styrsignalstandard (det finns fler 2-10 volt, 0-20mA, 0-5 volt 1-5 volt eller ethernet) sedan vad signalen används till i ditt värmebatteri är nog en burststyrning, häng på en tångamperemeter på matningen eller kolla på belysningen, är nätet klent så syns det.
Prototypen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
En käpp i en hundflock, alltid är det någon som ylar.
Nej du vet inget om mig heller, men kolla hur värmebatterivärmen fungerar, öppna och kolla, rita av kretskortet till ett kopplingsschema. Den kunskapen behöver man när man ska laga 20-30 år gammal elektronik. Jag har hållit på med el och elektronik och mycket annan teknik i hela mitt liv och närmar mig 50. När man är ute på montagejobb så förundras man hur många gånger man får påpeka för elektrikerna hur de ska koppla och vad de inte får göra.
Förklara skillnaden mellan termostastyrning och pulsad styrning, det är en teknisk förklaring till verkningsättet jag vill ha och inte komfortfördelarna för de finns. På verkstadstoaletten har jag ett som är på i ca 10 sekunder då och då, funkar alldeles utmärkt, alltid 20 grader.
Prototypen
Nej du vet inget om mig heller, men kolla hur värmebatterivärmen fungerar, öppna och kolla, rita av kretskortet till ett kopplingsschema. Den kunskapen behöver man när man ska laga 20-30 år gammal elektronik. Jag har hållit på med el och elektronik och mycket annan teknik i hela mitt liv och närmar mig 50. När man är ute på montagejobb så förundras man hur många gånger man får påpeka för elektrikerna hur de ska koppla och vad de inte får göra.
Förklara skillnaden mellan termostastyrning och pulsad styrning, det är en teknisk förklaring till verkningsättet jag vill ha och inte komfortfördelarna för de finns. På verkstadstoaletten har jag ett som är på i ca 10 sekunder då och då, funkar alldeles utmärkt, alltid 20 grader.
Prototypen
En vanlig bimetall termostat är väldigt trög som du säger. Det jag (och många med mig) menar med en pulser (eller elektronisk termostat om du hellre vill det)är, steglös triacstyrd värmereglering som jobbar med en tidsproportionell styrning. I och med detta har du ju inga rörliga delar som på en termostat, vilket ger en snabbare och mer effektiv reglering. Det är den väsentliga skillnaden.prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det går framåt, vilken tid är det vi diskuterar är det kortare eller längre än 20 ms.
Är det kortare än 20 (egentligen 10ms) så är det fasvinkel, är det längre än 20 ms så är det burst (pulsskur)
Naturligtvis finns termostater både mekaniska och elektroniska.
En pulser går naturligvis att göra mekanisk men slitaget och ljudet kanske inte skulle accepteras. Jag har en mekanisk pulser i microvågsugnen.
En triac är som du skriver tyst men hur den fungerar beror på hur den styrs (fasvinkel eller burst)
Prototypen
Är det kortare än 20 (egentligen 10ms) så är det fasvinkel, är det längre än 20 ms så är det burst (pulsskur)
Naturligtvis finns termostater både mekaniska och elektroniska.
En pulser går naturligvis att göra mekanisk men slitaget och ljudet kanske inte skulle accepteras. Jag har en mekanisk pulser i microvågsugnen.
En triac är som du skriver tyst men hur den fungerar beror på hur den styrs (fasvinkel eller burst)
Prototypen
Jag beklagar den tråkiga ton du använder i dina inlägg Prototypen. Vart vill du komma med din argumentation egentligen?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Dags att stänga här nu tror jag.