toli skrev:
Protoypen: Inkommande matnings jord eller pen-ledaren SKALL först kopplas till automatikskåpets hölje ( brukar vara en gängad bult i skåpet ). Då blir det minst felkällor.
Tyvärr många som missar detta
Nope, den ska gå till jordskenan...

Skunkworks: Har du någon officiell skrivning av det du påstår? Jag håller med dig men om det händer något och jag hänvisar till någon på forumet så smäller det inte så högt.

Jag träffar ganska många elektriker och en del besiktningsmän och ingen har sagt något åt toli:s håll.

Prototypen

Det här med åsikter om hur man ska ansluta inkommande skyddsjord skiljer sig inte bara åt mellan skribenter i denna tråd, utan är även beroende på vilken världsdel man vistas i. Jag har sysslat med industriautomatik i över 25 år, och i snart 20 år konstruerat elsystem för maskiner, avsedda för drift på alla jordens kontinenter.

I USA anser man allmänt att utrustningar ska jordanslutas primärt på en jordningsbult i apparatskåp eller motsvarande. Inkommande jord ska ha en ringkabelsko och vara fastskruvad med taggbricka och en egen mutter. Utgående jordningar sätter man sedan, med fler ringkabelskor, ovanpå denna mutter. De kan få sitta tillsammans, buntade ovanpå varandra, med en gemensam mutter.
De maskiner vi bygger har normalt ingen inkommande nolla om de installeras i USA.

Om någon av er apparatskåpsmontörer bygger skåp avsedda för Nordamerika rekommenderar jag den modellen. Länge hade de ingenting motsvarande våra jordplintar överhuvudtaget.

Utrustningar avsedda enbart för Europa bygger vi med inkommande matning, inklusie N och PE, till plint i plintrad, sedan till huvudbrytare. Undantag enbart om det är för grovt för att passa vettigt i plint, då blir det klämmor direkt på huvudbrytaren och motsvarande på noll- och jordskenor.

Personligen anser jag att en korrekt monterad och ansluten jordplint är en fullgod jordanslutningspunkt. Titta gärna på burfjäderplintar, om ni inte redan har gjort det. Lossnar aldrig, om de väl är anslutna, och motverkar ofoget att klämma flera ledare i samma plintanslutning.

Tack apersson850 för ett bra svar. USA är ju som vanligt ett föregångsland, de får testa alla dåliga lösningar först, nja vi slår oss för bröstet och tycker vi är bäst men det finns olika filosofier. Att byta matning till ett amerikanskt skåp är alltså lite extra jobbigt, kan ju inte vara helt optimalt säkert när allt ska tillbaka sedan.

Att förändra eller bygga ut ett amerikansk betyder att man måste bryta skyddsjord för att plocka bort eller lägga till skyddsjordledare.

Jag tror vi fortsätter med våra skyddsjordsskenor, verkar enklare och säkrare. Ska jag exportera så får jag väl svetsa ihop en skena med en massa bultar på så får jag som jag vill och amerikanarna som dom vill.

Prototypen, något lugnad

Inbilla er inte att jag anser att amerikanerna är duktiga på att bygga elsystem. Företaget som jag jobbar på gick samman med ett amerikanskt för några år sedan. Deras maskiner är rena katastrofen, elektrisk sett. De ligger ungefär 15 år efter när det gäller teknisk konstruktion. Hur långt efter de ligger när det gäller byggnationsteknik vet jag inte. Jag är bara 45 år gammal.

Tursamt nog inser våra kollegor "over there" detta också. Den nyaste maskinen de gjort kom hit i fredags. Den innebär ett stort steg framåt för dem, vilket om inte annat visar att de vill lära sig. Det finns en del kvar, men det är ju inte att begära att man ska klara att ta till sig en ny filosofi helt och hållet, i ett nafs, heller.

I större installationer finns det oftast fördelade jordanslutningar i amerikanska byggen också, så du kan fortsätta jorda, utan att plocka bort allt som redan finns. Men i de maskiner vi gör är utbyggnad på det sättet sällan aktuellt. De är mer som en kontorsmaskin, det som finns det finns, och tillbehör har sina förberedda kontaktdon.
Vi kompromissar för övrigt, genom att sätta jordbult enligt ovan och sen till jordplint i skenorna.

wolffi skrev:
Jag som är så dålig på att skissa
Inkommande faser går till en säkerhetsbrytare sen till plintarna 123. Använder fasen 3 till styrning av skåpet. Fasen går till en 6amp säkring och till ny plint. Från samma plint vidare till en timer, från timern till kontaktorn a1 och nollan på a2. Byglar a1 till 13 från 13 till plint 6. Här kommer de andra 2 faserna på 2 och 4. Från 14 går jag vidare till en kontrollampa och 1 fas pumpen.

Jag har en kontrollampa som lyser när där är spänning i skåpet. Denna ström tar jag från fas 2 efter säkerhetsbrytaren

Så här långt fungerar allt

Till 0/1 går jag från plinten för inkommande fas 1 till 0/1 brytaren, från brytaren till ny plint. Från samma plint går jag till en kontrollampa och belysningen som 0/1 brytaren skall bryta. Men så fort jag vrider så löser jordfelsbrytaren ut.

Mina egna felsökningar.
Istället för belysningen har jag kopplat in ett grenuttag som har en liten lampa och denna lyser. I den har jag sedan en vanlig bordslampa, och när jag tänder så löser jordfelsbrytaren. Jag har mättat 230V i grenuttaget.

Jag har även gjort samma som ovan fast med en av inkommande faserna och då löser jordfelsbrytaren.

Jag har ingen aning om vad det kan vara. Jag kan ta foto och lägga upp om det skulle hjälpa er att knäcka problemet

Hej

Kontrollera att Nollan från jordfelsbrytarens "noll ut" inte blandas med en nolla direkt från nollskena i central eller liknande eller att jorfelsbrytarens nolla är gemensam med någon annan noll ledare. "noll ut" från en jordfelsbrytare måste ses som en separat nolla som skall serva samma grupp som jordfelsbrytaren skall skydda. blandar man nollor eller kopplar en "normal" nolla till jordfelsbrytarnas belastningar så löser brytaren så fort man slår på.

Steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.