8 085 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Skarva el i undertak?!
Sida 1 av 2
Vi har isolerat och sänkt taket på vår glasveranda. Detta innebär att en synlig kopplingsdosa nu kommer att bli inbyggd (om vi inte flyttar på den förstås). Jag förmodar att detta inte är godkänt och undrar om en elektiker kan skarva detta i taket på något annat sätt så det blir OK utan att dra en massa nya sladdar. Eftersom all el ligger synlig idag vill vi gärna bygga in den om det går. Däremot kan vi inte dra massa nya kablar till verandan för dessa går inte att gömma någonstans på vägen dit. Min fråga är alltså: Kan en elektriker skarva el om den ska byggas in?
All kabel som inte syns ska vara utbyttbar om jag fattat det rätt och detta blir ju lite svårt om man har en skarv mitt i. Och även att bygga in spikad kabel är otilåtet av samma anledning.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Om jag förstår dig rätt så har du utanpåliggande kablar i taket idag?
Då kan det vara så att du inte får bygga in kablarna heller (dosan får du definitivvt inte bygga in).
Om kablarna är av sk. kulo typ så får de inte byggas in. Det är ganska stor sannolikhet att det är Kulo kablar.
En elektriker kan troligen sätta en infällda dosa(or?) där kablarna kommer in till verandan, gå vidare från dosorna med VP rör till de ställen i verandan som skall ha el. Och som sagt skarva mellan kabeltyperna i dosan.
Då kan det vara så att du inte får bygga in kablarna heller (dosan får du definitivvt inte bygga in).
Om kablarna är av sk. kulo typ så får de inte byggas in. Det är ganska stor sannolikhet att det är Kulo kablar.
En elektriker kan troligen sätta en infällda dosa(or?) där kablarna kommer in till verandan, gå vidare från dosorna med VP rör till de ställen i verandan som skall ha el. Och som sagt skarva mellan kabeltyperna i dosan.
Elen är utbytt i slutet på 90-talet så det är inte gamla kuloledningar vi har. Däremot är det brädväggar på den sidan som elen kommer in så en infälld dosa får då bli i taket om det är OK. Annars får vi leva med elsaddarna och be elekrikern att flytta dosan så den fortfarande blir synlig. Elsladdarna kan man väl lägga under taklisten i alla fall för då är den väl utbytbar?!
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jo man drar Kulo idag också, fast den kallas EKRK. Fördelen med den är att den är lite styvare så det blir lättare att få snygga dragningar. Men som sagt det finns fler kabeltyper det kan vara.
Men om ni ändå skall sänka taket och under alla omständigheter skall ha dit elektrikern så är det väl lika bra att få det omdraget på verandan. Det ärtveksamt om elektrkern går med på att era kabla byggs in även om de inte är Kulo. Bla så får kabeln då inte vara spikad, den skall ligga löst. bakom taklist tror jag inte är OK, anses vara stor risk för genomspikning. Och det räknas inte som utbytbart (såvida det inte är en list där man kan knöka in den ovanpå som en liten hylla.)
Men om ni ändå skall sänka taket och under alla omständigheter skall ha dit elektrikern så är det väl lika bra att få det omdraget på verandan. Det ärtveksamt om elektrkern går med på att era kabla byggs in även om de inte är Kulo. Bla så får kabeln då inte vara spikad, den skall ligga löst. bakom taklist tror jag inte är OK, anses vara stor risk för genomspikning. Och det räknas inte som utbytbart (såvida det inte är en list där man kan knöka in den ovanpå som en liten hylla.)
Så då är det omöjligt att bygga in el i ett gamalt hus från 1929? Jag hade hoppats på att det skulle gå för dessa elkablar är såååå jä..a fula och dessutom samlar de damm. Kan det kanske vara Ok att dra elkabeln under bänkskåpen eller är det också förbjudet?
Den el som är dragen in till badrummet ligger löst mellan vägggipsen och taket. Är detta fusk av elektrikern alltså? Den är iof inte skarvad med det är bara en vanlig elkabel utan något skydd.
Den el som är dragen in till badrummet ligger löst mellan vägggipsen och taket. Är detta fusk av elektrikern alltså? Den är iof inte skarvad med det är bara en vanlig elkabel utan något skydd.
Vad menar du med "vanlig elkabel", en sån som du har till lampor etc? Det är ju inte tillåtet. Däremot är det ju tillåtet att förlägga EKK/EKLK dolt, dock inte EKRK (kulo) har jag för mig.
Varför inte göra en vanlig dold installation med VP-rör och FK och göra lämplig övergång via synlig dosa?
Varför inte göra en vanlig dold installation med VP-rör och FK och göra lämplig övergång via synlig dosa?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
men om du ändå skall sätta nytt tak och låta en elektriker fixa något, så låt honom dra VP rör och göra det ordentligt. Det blir troligen billigare än att låta en elektriker "fixa" med de nuvarande kablarna.
Med risk för att jag missförstått något...
Den ledning som "matar" den nuvarande synliga kopplingsdosan (mellan elcentralen och dosan alltså) kopplas loss först.
Sen kan ni riva all befintlig el som har varit kopplad till denna dosa.
Sen får ni fälla in en modern infällnadsdosa så att den losskopplade ledningen från elcentralen når till den nya dosan. Går inte detta blir ni tyvärr tvungen att byta denna elledning alt skarva den på något lämpligt ställe i en ny utanpåliggande dosa.
Om den gamla ledningen är riktigt gammal och rutten, så isoleringen bara smulas sönder när man arbetar med den måste ni ändå byta ledningen hela vägen till centralen. (och då bör man dessutom överväga en total elrevision av hela huset så man slipper sluta sina dagar som ett nummer i brandstatistiken)
Nu är det "bara" att dra ny infälld el från den infällda dosan.
Den ledning som "matar" den nuvarande synliga kopplingsdosan (mellan elcentralen och dosan alltså) kopplas loss först.
Sen kan ni riva all befintlig el som har varit kopplad till denna dosa.
Sen får ni fälla in en modern infällnadsdosa så att den losskopplade ledningen från elcentralen når till den nya dosan. Går inte detta blir ni tyvärr tvungen att byta denna elledning alt skarva den på något lämpligt ställe i en ny utanpåliggande dosa.
Om den gamla ledningen är riktigt gammal och rutten, så isoleringen bara smulas sönder när man arbetar med den måste ni ändå byta ledningen hela vägen till centralen. (och då bör man dessutom överväga en total elrevision av hela huset så man slipper sluta sina dagar som ett nummer i brandstatistiken)
Nu är det "bara" att dra ny infälld el från den infällda dosan.