3 799 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Kopplingsplintar
Det finns öppningsbara wago. Ubåt är bra för när ett fåtal trådar ska kopplas samman, tar liten plats.
Själv så får jag ur t ex en FK ur en wago genom att klippa av den en liten bit från wagon och sedan snurra/dra ur den. Har även funkat med EKK.
Jag är ju inte proffs, men detta har funkat för mig iallafall.
Själv så får jag ur t ex en FK ur en wago genom att klippa av den en liten bit från wagon och sedan snurra/dra ur den. Har även funkat med EKK.
Jag är ju inte proffs, men detta har funkat för mig iallafall.
Moderator
· Stockholm
· 57 761 inlägg
Sedan gäller det kanske att ha koll på när man kan/får använda det ena eller det andra.
Har du ex. mångtrådig kabel så får du (enl. elektrikern jag anlitade) inte använda Torix eller Wago. Då skall det vara en skruvkoppling. Ex. en Ubåt. Sedan har jag för mig att jag sett en Wagolikande koppling där det stod att den bara får använda för enkeltrådiga kopplingar alltås inte FK heller.
Wago skall väl vara OK för Fk och enkeltrådigt.
En någorlunda rätt använd Torix verkar vara "idiotsäker", wago och kanske ubåtar är ju bra om det är trångt.
Har du ex. mångtrådig kabel så får du (enl. elektrikern jag anlitade) inte använda Torix eller Wago. Då skall det vara en skruvkoppling. Ex. en Ubåt. Sedan har jag för mig att jag sett en Wagolikande koppling där det stod att den bara får använda för enkeltrådiga kopplingar alltås inte FK heller.
Wago skall väl vara OK för Fk och enkeltrådigt.
En någorlunda rätt använd Torix verkar vara "idiotsäker", wago och kanske ubåtar är ju bra om det är trångt.
Jag har tolkat att Torix får användas till det mesta.
Från Thorsmans hemsida:
Toppklämma
Toppklämma med testhål och sexkantfäste för skruvdragare. godkänd för koppling av entrådig, flertrådig, mångtrådig och extra mångtrådig ledning, samt kombination av dessa.
/m
Från Thorsmans hemsida:
Toppklämma
Toppklämma med testhål och sexkantfäste för skruvdragare. godkänd för koppling av entrådig, flertrådig, mångtrådig och extra mångtrådig ledning, samt kombination av dessa.
/m
Wago typ 222: Toppklämma avsedd för 3 eller 5 x 0,08-4 mm2 RK (flexibel ledare) 3 eller 5 0,08-2,5 mm2 FK/EK.
Ska man demontera en ledare ur en Wago typ 773 vrider man höger/vänster mååånga gånger och drar samtidigt i ledaren, lite tålamodspövande men inte svårt.
Den nya vagon där man kan se att ledaren har bottnat är mycket bra den gamla som var ogenomskinlig nja.
Ska man demontera en ledare ur en Wago typ 773 vrider man höger/vänster mååånga gånger och drar samtidigt i ledaren, lite tålamodspövande men inte svårt.
Den nya vagon där man kan se att ledaren har bottnat är mycket bra den gamla som var ogenomskinlig nja.
Moderator
· Stockholm
· 57 761 inlägg
Elektrikern jag hade här påstod att torix inte fick användas för mångtrådig. Han har kanske inte hängt med.
Mångkardelig ledningar är alltid känsligare än andra. Det är inte allt för svårt att få en kardel att gå av. När jag kopplar SELV (som är det enda jag ger mig på själv) använder jag alltid kopplingssystem med ledarskydd för mångkardeliga ledare. I lågspänningssammanhang motsvaras det ungefär av öppningsbar wago samt vissa ubåtar med ledarskydd.
Klicka här för att svara