3 777 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Hög elförbrukning?
Har senaste tre månaderna fått alldeles för höga elräkningar.
Jag undrar om detta kan bero på någon felkoppling? Det som har gjorts är att vi kopplat in ny varmvattenberedare(tre fas) och ett nytt element på 600w(400V).
Är det möjligt att det kan gå åt mer el för att man kopplat fel på något sätt?
Finns det något sätt att kontrollera detta?
Tacksam för svar o funderingar!
Jag undrar om detta kan bero på någon felkoppling? Det som har gjorts är att vi kopplat in ny varmvattenberedare(tre fas) och ett nytt element på 600w(400V).
Är det möjligt att det kan gå åt mer el för att man kopplat fel på något sätt?
Finns det något sätt att kontrollera detta?
Tacksam för svar o funderingar!
Har du själv koll på elförbrukningen, eller är det bara elräkningen som du ser det på? Är det distansavläsning av dina mätare eller uppskattad förbrukning?
Kan det vara så att el-elementet är en "ny" förbrukning som du inte har haft innan? När vi började köra avfuktare i källaren i höstas så fick vi elräkningar som var 2-300 kronor högre än tidigare, men det var ju alltså frågan om "ny" förbrukning som vi inte hade haft innan.
Kan det vara så att el-elementet är en "ny" förbrukning som du inte har haft innan? När vi började köra avfuktare i källaren i höstas så fick vi elräkningar som var 2-300 kronor högre än tidigare, men det var ju alltså frågan om "ny" förbrukning som vi inte hade haft innan.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt, elräkning är ju en sak. vad som är uppmätt effektförbrukning är ofta något annat.
Hur mycket för mycket handlar det om? Och Elementet, satt där ett elelement tidigare eller är det ett nytt område som värms upp?
Det känns inte rimligt att någon felkoppling skulle kunna öka förbrukningen (annat än om elementet står på aldeles för högt ).
Men däremot så kan det vara läge att kontrollera så att det inte sipprar ut vatten från säkerhetsventilen på beredaren. Där kan det försvinna mycket energi om det läcker. Oftast sitter den ju så att man deirekt ser om det kommer vatten. Men ibland sittter den ju med sitt utloppsrör direkt ner i en golvbrunn eller liknande.
Hur mycket för mycket handlar det om? Och Elementet, satt där ett elelement tidigare eller är det ett nytt område som värms upp?
Det känns inte rimligt att någon felkoppling skulle kunna öka förbrukningen (annat än om elementet står på aldeles för högt ).
Men däremot så kan det vara läge att kontrollera så att det inte sipprar ut vatten från säkerhetsventilen på beredaren. Där kan det försvinna mycket energi om det läcker. Oftast sitter den ju så att man deirekt ser om det kommer vatten. Men ibland sittter den ju med sitt utloppsrör direkt ner i en golvbrunn eller liknande.
Det är ytterst sällsynt att en "felkoppling" kan orsaka höjd elförbrukning, den ökade förbrukningen kan inte som vatten bara försvinna i ett tomt hål, utan elströmen måste avge sin energi i nån form (som värme ljus osv) innan den försvinner
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
