Tänkte fråga om det är normalt att det uppkommer induktionsspänning mellan ledarna i en elinstallation. Hade elektrikern hemma häromdagen för att koppla in ett takuttag, en brytare samt ett vägguttag. Brytare och vägguttag sitter i kombinationsram. Från takdosan går det två parallella vp-rör ner till de två apparatuttagen på väggen. När installationen var klar mätte jag med min digitalmultimeter uppe i lamputtaget. När brytaren var frånslagen var det 70V mellan nolla och tändtråd. Vid brytare till 230V. OV mellan jord och nolla. Med tändtråden bortkopplad var det fortfarande 70V mellan mellan den och jord/nolla.

Kopplade tillbaka tändråden igen. Anslöt en taklampa och då var det 0V mellan tändtråd och nolla. Mätte i andra lamputtag i huset och samma sak där. Fast lite varierade spänning bara. På en del ställen 20V, på en del andra 50V. Detta oavsett om ledarna är förlagda i VP eller utanpåliggande kablar av typ EKRK.

Om inte jag mätt med min multimeter hade aldrig någon reflekterat över detta. Går det att undvika denna typ av induktion. Eller skall man inte bry sig om det. Om jag inte minns fel har jag läst att kablar som är fördragna i flexslang är tvinnade. Eller är jag helt ute och cyklar ?? Vad gäller nätverk som jag jobbar med är alltid signalkablarna partvinnade för att det ej skall bli störning/överhörning mellan kabelparen.

Mvh / Niclas

S
Induktionsspänning är väldigt normalt förekommande. Det är bara spänning, ingen ström och inget att oroa sig för.

Elektrikern sa det samma som du. Men man är alltid nyfiken. Och här på forumet finns alltid människor med mycket kunnade.

Tackar för hjälpen. / Niclas

Mikael_L
En multimeter är ofta otroligt högohmig, för att inte belasta mätobjektet och sänka den spänning som man mäter på.
Brukar ni elektriker använda några speciella typer som inte har lika högohmiga ingångar, för att slippa ifrån det här "problemet"?

S
Nej, för jag tycker inte att induktionsspänning är något problem.

Mäter du på en partvinnad kabel kommer du nog att se div indusernade spänningar där oxå om du inte har något inkopplat.

Mikael_L skrev:
En multimeter är ofta otroligt högohmig, för att inte belasta mätobjektet och sänka den spänning som man mäter på.
Brukar ni elektriker använda några speciella typer som inte har lika högohmiga ingångar, för att slippa ifrån det här "problemet"?
Normalt använder man en godkänd spänningsprovare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.