8 085 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Skarva el i undertak?!
Jag tror du förstått mig rätt. Den ledning som matar till den synliga dosan går nog att använda och skarva. Och frågan var då om det gick att skarva den i en "osynlig" dosa under taket och därefter fortsätta med den nya elen. Förstår jag dig rätt så går det att göra så och fortsätta med den nya elen. Vi kommer således få ett doslock i taket men det kan vi leva med. Får vi montera kopplingsdosan (grön för enkelgips), plaströren och stoppa in kablarna och elgubben kopplar in det? Var går gränsen?
Jag skulle dra den befintliga kabeln om den är ok in i en infällddosa på enklaste sätt och sedan göra en infälld installation utifrån den.
Lagligen så får du inte sätta dosor eller dra rör det är behörighetskrävande arbete som skall göras av elektriker. Men som sagts i andra trådar här på byggahus prata med din elektriker och kom överens om vad han tycker du kan göra. Gör du det själv så kan han vägra att befatta sig med din installation överhuvudtaget.
Lycka till.....
Lagligen så får du inte sätta dosor eller dra rör det är behörighetskrävande arbete som skall göras av elektriker. Men som sagts i andra trådar här på byggahus prata med din elektriker och kom överens om vad han tycker du kan göra. Gör du det själv så kan han vägra att befatta sig med din installation överhuvudtaget.
Lycka till.....
Jag tror att ni ska använda en kopplingsdosa, inte en apparatdosa vid skarvpunkten mellan utanpåliggande och infällt.annjo skrev:
Och nej, precis som rockles säger, egentligen får ni inte göra det jobbet själv, men många elektriker är rätt pragmatiska (och det kanske inte är så kul att montera dosor och rör heller
Gränsen går vid att ni får byta ett vägguttag eller strömbrytare i en befintlig installation, om och endast om ni vet vad ni gör.
Dra elrör, klammra kabel, montera kabelskydd och allt sånt är faktiskt behörighetskrävande. Lite löjligt kan tyckas, men kanske vettigt i vissa fall, som t.ex. eldragning i eller invid varma utrymmen/föremål, långa ledningsdragningar osv. Sen är det också viktigt att det dras så risken för att spik eller skruv senare skadar kablarna minimeras osv osv.
Klicka här för att svara