Är det någon som känner till om det finns en dimmer där det går att välja vilken armtur som ska styras. Jag kommer att få en vägg med 6 st dimmrar och jag vill helst inte ha så många. Det bästa vore om det fanns en produkt där jag med en knapp valde vilken armatur som ska styras och att jag sedan vred på dimmern för att bestämma dimmerläge. Därför vore det bra om produkten flerkontaktsdimmer fanns. Någon som vet?

Annars kanske det är en ny affärsidé för någon att bli miljonär på.

Ett alternativ som jag har funderat på själv är att montera in Nexa dimmers i väggen o endast 2 eller3 strömbrytar på väggen.

Välj knappstyrda dimmers, Dimmax (finns ex. på www.elbutik.nu).

Styrs av en vanlig strömbrytare med extra monterad "impulsfjäder"(i ditt fall kanske med trippelbrytare alltså 3 i samma dosa).

ett kort tryck tänder eller släcker, långt tryck dimmar.

En biloigare variant finns nu på CO.

Mycket intressant, detta ska jag undersöka noga.

Fundering ang detta med att man sätter många dimmrar. Jag har för mig att någonstans när dimmern började dyka upp så fanns krav på att man inte fick ha mer än 300W per fas dimmrat för att inte det skulle störa nätet med massa spikar mm. Va detta en skröna eller något reelt bakom? Gäller kanske fortfrande fast ingen bryr sig?? ;)

skulle tro det är en skröna ! ;)

Kan så vara men sammtidigt så har jag för mig att iaf de första dimrarna va ganska lätta grejer med en tyristor som stängde av "brukaren" mitt i sinusvågen och mins jag inte elläran helt fel så borde det göra ganska stadiga spikar i nätet som säkert kan strula till det för elleverantören.

även triac-dimrar stökar till det på nätet.

dimmrar är alls int ebra för nästet, men att det skulle vara anledningen till 300Wdetaljen... det vet jag inget om, men en mer trolig orsak är väl att elektroniken i sig inte kan reglerna hur stora laster som helst...

Att det skulle finnas en begränsning av dimmad effekt är jag mycket tveksam till. Har aldrig hört talas om det iaf. 300 w är ännu mindre troligt då det finns flera fabrikat av 1000 w dímmrar.

krillek skrev:
Kanske lite overkill, men en Lutron Grafikeye 3000 har stöd för sex zoner och fyra scener.

Läs mer här: Lutron Electronics, Inc. - GRAFIK Eye 3100 Series
En sån där är pecis vad jag behöver, men en 6-zoners kostar 15 laxar! En trezoners går på 10 laxar. Finns det något liknande med en prislapp som funkar för en privatperson?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.