El
Mikael_L: [citat] Tycker det är vilket som. Fanns alla trådar som jag behöver i strömbrytar-a-dosan och det sen var ett långt rör till nästa dosa, så skulle jag nog bara koppla vidare, enklast. *Utan bedövning* Det kan eventuellt finnas strömbrytare som är så dåligt konstruerade att det inte är lämpligt med två kablar på samma plint, då skulle ny kabel från kopplingsdosan vara bättre.
Bambi: Hej pularn! Jag väntar på mitt nybygge, jag bygger inte;) Men jag ska ta vissa beslut som är svåra därför jag hänger här som ett litet troll :) Ok, då ska jag se om jag kan se om min central i stugan har kombinerade automatsäkringar och JFB. mvh Bambi
snuttjulle: Är det 3 olika faser borde det gå bra. Hur reglerna ser ut har det styts och blötts mycke här men jag har inte fått kläm på vad som gäller med brytning mm.
Johan Gunverth: [citat] Funkar inte särskilt bra med magneter på hinkar som är i aluminium
Proverb: Jag valde apparatserie Gira E2 från för min IHC-installation och är mycket nöjd. Svenska återförsäljare jag varit i kontakt med kunde inte konkurrera mot priserna och servicen hos voltus.biz i Tyskland. Voltus Elektro Shop | Elektroartikel | Gira, Berker, Busch-Jaeger, Merten, Legrand. /Proverb
ktm525: jag ska inte ha ngn JFB i undercentralen i friggeboden,Var har ni fått det ifrån. Undercentralens enda uppgift är att avsäkra nedåt, eftersom jag kommer dit med 16:amp.
MickeM: Förtydligande Enligt både gamla 1999:5 och 2004:1 samt SS 436 40 00 så skall uttag monteras så att risken för barnolycksfall begränsas. Genom petskydd eller genom att; – placeras minst 1,7 m över golv eller mark, eller – är skyddade av fast inredning eller stationär utrustning såsom spis eller kylskåp, eller – är blockerade, eller – är försedda med
mburman: OK, tack en än gång. Jag plockar in en elektriker som får titta på centralen och se vad man kan göra...
Johan Gunverth: Tack! Hittade en till på elbutik.se. Letar vidare på annat håll.
hempularen: Vad gäller kostnaden för själva armaturen, så finns det även där stora kvalitetsskillnader (enl. andra inlägg här på forumet). Det som tydligen skiljer är att många "billiga" armaturer har dålig plastkvalitet. Plasten bryts ner av värmen, och armaturen pulvriseras i princip nästa gång du tar i den. Typ när det är dags att byta ut glödlampan. Märkesarmaturer kostar inte
Bambi: hej! Jag har tänkt om lite! :) Nu tror jag det blir tre stycken riktbara spotlights på rad ca 70 cm ut från väggen som kommer vara riktade in mot fondväggen som kommer vara vit (samma färg som väggen) fast med lite svagt silvrigt mönster som kommer fram mer av ljuset. Mot väggen kommer det stå en skänk. Ca 1m ut från skänken kommer det stå ett matsalsbord med kortsidan mot skänken.
petersv: I de gemensamma eu-reglerna som väl svensk standard bygger på numera står det "A reliable indication of positive isolation or as an alternative a visible break may be employed". Abb har en serie säkerhetsfrånskiljare utan synligt brytställe t.ex. Man kan göra en billigare brytare om säkerheten läggs i att operatören ska titta i ett fönster på enheten för att verifiera fullgod
Mikael_L: Tyvärr bor jag inte på promedavstånd, men roligt med sådana initiativ. Jag får kanske försöka ordna med ett Uppsala-happening.
wolffi: Tack för hjälpen Nu fungerar allt som det skall med timmern :)
robhol: [citat] Det viktigaste är att inte dra kablarna parallellt någon längre sträcka - korsa är ok om det inte sker "överallt". 50Hzen stör nog inte i sig, men tittar man på spänningen är det knappast *bara* 50Hz utan drös andra frekvenser/kurvformer som är störningar från anslutna apparater (som kanske inte uppfyller de mest fundamentala kraven i EMC-direktivet, t ex en hembyggd (inte
pellefant: och installeras dom i ett "ojordat" hus så ska radiatorena inte heller jordas i dom rum som har ojordade uttag.
MathiasS: Tack för ditt svar. Kanske är matt glas det bästa valet då. Angående antalet så tror jag att fler är bra för att minska skuggorna och jag går hellre ner från 20 till 10W om det blir för mycket än att ställa mig och såga nya hål i ljusrampen när frugan gnäller på ljuset..... Jag tror jag kör på 4x20W (på 90 cm) med matt glas med option på att montera 10W lampor om det blir
xarg: [citat] Huh? ROT dosan är inte bättre än en vanlig a-dosa, men på en befintlig vägg finns det inte så många andra alternativ än att använda sig av en rotdosa. Att telja av en vanlig a-dosa och borra fast den i betongen funkar väll också, men ja.. tidkrävande och rackligt enligt min mening.
elmont: Rådet om prisavdrag (då tror dom att det är priset och ej arbetet du är missnöjd med) tror jag inte på men kräv att dom kostnadfritt åtgärdar allt som har blivet fel, och även att dom om nödvändigt river och sedan återställer så att du får ett fackmannamässigt arbete utfört.
klaskarlsson: Jag fick betala ca 14 000 kr för min elanslutning till Borlänge energi. Då fanns deras proppskåp redan på plats. Detta beror väl på hur mycket dom har beräknat en "inkopplingsandel" till på just er tomt dock, samt om dom måste dra ngt kompletterande eller inte !? /K
GunnarM: Jag kanske var otydlig: det som är kvar från 40-talet är nån enstaka ledning, jag har bytt de värsta delarna på egen hand (aja baja, men jag tyckte det kändes säkrare i väntan på en riktig elektriker att göra så än att ha kvar ledningar med sönderfallande isolering). Mycket av det som är kvar är från 80-talet och kanske senare. Det som väckt funderingarna på att låta några
funkis4ever: Ledsen om jag överreagerade. Det finns naturligtvis många varrianter att styra detta på. Exempelvis ett strömrelä som mäter strömgenomgången och vid ett inställt värde drar/släpper en utgång. Men din fåga handlade inte om detta. Din fråga var om du med hjälp av grenkontakter och skarvkablar kunde göra detta, något som jag fortfarande tycker är en oseriös lösning/installation
elis@sevalla: Hejsan I ett VP rör så flyttar sig oftas FK till 99% om man råkar spika genom röret dock ej om du har använt en spik pistol.
sverre: Gör man en LCC-analys så kan det ju inte finnas en chans i världen att det skulle löna sig med en bensinpump! Beaktar man även miljöpåverkan så måste ju det alternativet gå "fet-bort"! ;-) Problemet är ofta att man stirrar sig blind på investeringskostnaden, men tänker man vad det kostar att driva anläggningen i en 10-20 år så brukar man utan vidare kunna ta en något högre
Mats: Det enda som löste häromkring var motorvärmaren på duktigt blöt bil. Nu har det uttaget en egen JFB och vips så var det frid och fröjd igen
Mikael_L: [citat] Men ursäkta Dååå !!!! Jag tycker lysrör är en fenomenal arbetsbelysning i ett kök, som dessutom adderar minimalt med värme till den redan, p.g.a spisen, för höga rumstemperaturen. ;) När maten är klar, släcks givetvis denna belysning för att inte tändas förrän diskmaskinen ska matas. :cool: LED-belysning i alla möjliga former tror jag kommer ta en stor marknadsandel i en
prototypen: Det är väl ett alldeles utmärkt kabelskydd, lägg dock ändå ett gult kabelmärkband 10-15 cm ovanför slangen. Har du redan slangen så OK men det kanske finns billigare lösningar. Prototypen