21 366 läst ·
26 svar
21k läst
26 svar
Placering av eluttag bredvid sängen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Oavsett vad jag sätter dit för uttag så är det väl precis samma elkablar som behöver dras, inte dubbla uppsättningar eller nåt? Ska iofs bara dra ett flexrör till platsen men vore ju bra att veta ändå.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Det har du uppfattat rätt.
Det där är en inte helt oviktig aspekt. Människor med kunskaper om detta brukar vilja placera sina transformatorer så långt ifrån sängen det bara går.perstr skrev:Klockradion har en transformator i sig.
Om du är rädd för att mobilen strålar så ska du bara ana klockradion. Det är nog den värsta strålning du kan utsätta dig för.
Du sover 6-7 timmar per dygn 50cm från en transformator. På ett elektroniklabb så provade vi lite olika saker för att mäta strålningen. En mobiltelefon är som ett myggbett, där koclradion sliter bort hela armen.
Jag har sedan den testen en batteridriven väckarklocka, (IKEA PS för övrigt som är riktigt snygg.)
Kunde för mitt liv aldrig ana det resultat vi fick.
Mobilladdare vill man inte heller ha liggande i vägguttaget hela dagarna, använder mobilen som klockradio
Blev att sätta uttagen just utanför sängkanterna, så får sängborden stå nån dm bort. Kan ju vara skönt att minimera risken för att slå i skallen om man vänder på sig när man sover. 
Det enda man kan trösta sig med, är väl att klockradion strålar med 50Hz frekvens, medan mobilen ligger otäckt nära vattnets resonansfrekvens runt 1Mhz.perstr skrev:Klockradion har en transformator i sig.
Om du är rädd för att mobilen strålar så ska du bara ana klockradion. Det är nog den värsta strålning du kan utsätta dig för.
Du sover 6-7 timmar per dygn 50cm från en transformator. På ett elektroniklabb så provade vi lite olika saker för att mäta strålningen. En mobiltelefon är som ett myggbett, där koclradion sliter bort hela armen.
Jag har sedan den testen en batteridriven väckarklocka, (IKEA PS för övrigt som är riktigt snygg.)
Kunde för mitt liv aldrig ana det resultat vi fick.
/ Fredrik
För alla som sitter på nålar angående mina uttag så kan jag berätta att det fick bli två vanliga 2-vägsuttag ovanför varandra på ena sidan sängen och ett 2-vägsuttag på andra sidan. 
Nog inte den vanligaste varianten men hellre så än att behöva köra med utanpåliggande eller svindyra specialvarianter.
Nog inte den vanligaste varianten men hellre så än att behöva köra med utanpåliggande eller svindyra specialvarianter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vattnets resonansfrekvens ligger mig veterligen på 2400 MHz, det är den frekvensen vi har instängd i vår mickrovågsugnar.Tornhill skrev:
Bara 2400 ggr fel, typ.
Prototypen
så då kan man ju säga att 2400 MHz ligger när 900/1800
och det är vetenskapligt bevisat att hjärnan värms upp av mobilanvändande, och att barnshjärnor värms upp mer - men om detta är farligt är väl inte entydigt.
men detta hör väl inte till denna tråden...
och det är vetenskapligt bevisat att hjärnan värms upp av mobilanvändande, och att barnshjärnor värms upp mer - men om detta är farligt är väl inte entydigt.
men detta hör väl inte till denna tråden...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Ursprungsfrågan verkar vara löst. Diskussionen om mobil strålning får lämpligen fortsätta under teknik ämnet.
Jag stänger tråden.
Jag stänger tråden.
Produkter som diskuteras i tråden