Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Många trådar i forumet om el slutar "off topic" med diskussioner om behörighet.
Här startar jag en tråd där vi kan skriva av oss.
Jag sticker ut hakan och väntar på mothugg och medhåll.

El är livsfarligt och man ska ha kundskaper innan man pular med det. Men något är fel med systemet när jag får byta ett vägguttag MEN inte byta en kabeln.

Varför så överdrivet högra krav, utbildning + praktik + erfarenhet på kanske totalt 7-8 år, för att få byta en kulo mellan två vägguttag?

Bra stewi,det här blir en rolig tråd! Elföreskrifterna är hårt skrivna för att klargöra gränser på vad man får resp. inte får göra pga. att det skulle bli en stor(ännu större?) gråzon annars. Jag tycker att det står klart och tydligt vad som gäller med reglerna nu, i mina ögon sett svårt att misstolka. Samma sak när det gäller körkort med fordon. Där är det klart och tydligt vad man får köra. Om det inte var så tydligt med de gränserna skulle nog jag kunna köra en stor timmerbil för jag vet ju trafikregler och den har ju bara en broms, gas och koppling. Det kan ju inte vara svårt alls !!;) Att köra en motorcykel är väl dubbelt så lätt när den bara har hälften av hjul som en bil. Taxi är ju en bil å nog hittar jag i den här stan så jag kan köra taxi också! :)

Problemet är väl att det bara finns en väg till sanning i fallet elektriker. Alla kan ju inse att det tar betydligt längre tid för en finnig tonåring än för en motiverad 30-40-åring att ta till sig en massa input om elektriska sanningar. Jag kan ju på stående fot hävda att jag skulle kunna lära mig all den teoretiska kunskap om el som man lär sig på gymnasiets elprogram på två månader. Nu har jag inte tid att prova, men jag tänker hävda det med en dåres bestämdhet...

Därifrån ska den något mer motiverade 18-19-åringen ge sig ut i arbetslivet och börja knega som hantlangare. Det är fortfarande inte direkt med någon supermotivation han tar sig fram, men sakta men säkert mognar han och lär sig yrket han kommer att leva med/på under resten av sitt yrkesverksamma liv.

Nu är det så här det fungerar och det är inte mycket att säga om just det. Facket och lagstiftarna (som under större delen av våra moderna historia varit samma) har absolut inte haft något för att luckra upp reglerna, det är en utmärkt väg att stänga in folk i ett yrke och hålla höga murar mot både konkurrens och tapp till andra branscher.

Om jag fick gå med en elektriker i två månader på dagtid, och sedan intensivläsa på kvällstid så skulle jag inte vara ett dugg farlig efter det, det kan jag garantera.

När det gäller jämförelsen med andra branscher så tror jag att anledningen till att just elbestämmelser sticker i ögonen på många (ja, mig med) är att det är ju ett flöde, från en tjock och otäck kabel som kommer in i huset med massor med kräm i, till en julgransbelysning eller en mobilladdare i andra änden som för en lekman ter sig tämligen harmlös. En taxi är ju väldigt av och på, antingen är man taxichaufför eller så är man det inte, likadant med kirurg, antingen karvar man i människor, eller så gör man det inte.

Men elen är en flytande skala, och om jag då klarar att byta stickpropp, varför klarar jag då inte att byta eluttag, om om jag kan byta eluttag, så kan jag väl byta kabeln från eluttaget till den tillgängliga dosan, och då kan jag väl dra ett rör till nya kablar, och då kan jag väl koppla från en dosa till centralen...

Som hemmafixare med stort intresse så utmanar man ju såklart sina gränser inom alla områden, man lär sig mer om plattsättning, rörpuleri, tak och isolering, man lär sig olika tekniker, och när man då lär sig mer om el, men det pga lagliga hinder är tvärstopp att utnyttja sina nyvunna kunskaper, då blir det ofta tvärstopp på alla sätt.

Nu har jag ordat nog, blir en rolig tråd det här...

stewi skrev:
Varför så överdrivet högra krav, utbildning + praktik + erfarenhet på kanske totalt 7-8 år, för att få byta en kulo mellan två vägguttag?
Med risk för att betraktas som petig.

För BB1 (då får du dra kabel men inte rota i elcentraler): 3 år på gymnasiet och 2 års praktik/arbete under överinseende. Summa 5 år varken mer eller mindre.

yens skrev:
Problemet är väl att det bara finns en väg till sanning i fallet elektriker. Alla kan ju inse att det tar betydligt längre tid för en finnig tonåring än för en motiverad 30-40-åring att ta till sig en massa input om elektriska sanningar. Jag kan ju på stående fot hävda att jag skulle kunna lära mig all den teoretiska kunskap om el som man lär sig på gymnasiets elprogram på två månader. Nu har jag inte tid att prova, men jag tänker hävda det med en dåres bestämdhet...

Om jag fick gå med en elektriker i två månader på dagtid, och sedan intensivläsa på kvällstid så skulle jag inte vara ett dugg farlig efter det, det kan jag garantera.
Hej dåre! :)

Då man läser 1200 timmar teori om el på gymnasiet så är det inte många dagar kvar på 2 månader.

Sedan har du alldeles för höga tankar om medelålders män (och dig själv). Av egen erfarenhet så är det så många gånger bättre att få ut en ung lärling, än att få en äldre som blivit omskolad av ams. De tor att de kan så mycket hela tiden, näh ödmjuk inför uppgiften borde de vara.

/Gnistjagare. Både medelålders och innehavare av allmän behörighet.

Jag tycker om dig gnistjagare !:D

Jag är också medelålders och allmän behörighet med egen elfirma.

Visst kan det kännas knepigt med alla dessa regler om behörighet för att få pula med sin egen elinstallation. Men efter att ha läst i detta forum ett tag och sett vilka frågor en del människor ställer så kan jag inte låta bli att känna mej lite olustig till mods. Lyckligtvis verkar det dock som att det sällan är någon som lyckas ta livet av sig själv eller någon i omgivningen. Men det händer och det är illa! Och oftast är det någon "kan själv" som är orsaken, exvis elgolvärme i badrum som inträffade för några år sedan.

Det är inte fel att visa lite ödmjukhet inför farorna med el. Trots att jag själv hållt på med el i olika former under min karriar så inträffar det titt som tätt att jag blir osäker på om en lösning är bra/tillåten eller inte. Då får man kolla i föreskrifterna för att vara säker och inte bara koppla för att det såg ut som om det skulle funka.

Jag anser att el handlar mycket mer om att veta varför än hur man gör nånting. Därför måste man ha gedigna kunskaper i ellära. Att mekaniskt bara göra utan att veta anledningen till varför leder till att man till slut gör misstag. Och det gäller inte enbart inom el. Det farliga med el är att misstaget kan bli fatalt. Att måla med fel färg leder sällan till att någon dör. :)

Att yens inte skulle vara farlig efter två månaders pluggande och praktik finner jag skrattretande! Dagens hybrisutmärkelse går helt klart till yens! :D

Mikael_L
Kul ide att dra igång den här tråden. Hoppas att det kan minska den här sortens diskussioner i andra trådar med.
Men nu gnuggar jag lite i kristallkulan .... hmmm, den säger att det kommer finnas 114 inlägg här inom 3 dagar ... :D

Men det här med el är ju så himla enkelt, det borde nästan vara var och ens rättighet...

Jag menar, jag har ju både installerat bilstereo och extraljus, hur svårt kan det vara ... ;)

Mikael_L skrev:
Men det här med el är ju så himla enkelt, det borde nästan vara var och ens rättighet...

Jag menar, jag har ju både installerat bilstereo och extraljus, hur svårt kan det vara ... ;)
Jag har sett folk lyckas med att sätta eld på saker och ting när det har varit frågan om mer än en tråd! :p

En konstig sak... Som ställverksreparatör i "lumpen" får jag efter fyra månaders teori och praktik jobba med *över* 1 kV men inte under :)

Fast elbranschen är inte värst. Kylbranschen är sju resor värre och så kostar ju deras jobb därefter. Massor med jobb och ackreditering för att få hantera sådant som säljs som "kylspray" (R134a) eller "gasol" (R407 C). Men vi vanliga dödliga får inte ens röra grejerna. Jag får jobb med bränslesystemet i bilen och bromsarna, men inte AC:n?

Men... åter "on topic". Ja, reglerna borde ses över och det borde finnas någon form av arbetsprov eller snabbkurs för oss hempulare. Det är ju ohållbart att tvärvägra att man får göra vissa relativt enkla jobb, men ändå sälja materiel till det på ICA.

Kanske bör finnas någon form av kortare utbildning i de vanligaste jobben man vill göra hemma. T.ex. dra el till ett nytt uttag i en innervägg man byggt, eller dra fram ett uttag till altanen. För så länge eljobb kostar som de gör (sorry...) och materiel finns överallt så kommer folk göra det själva. Reglerna måste anpassas efter hur folk vill ha det.

Kanske en besiktningsservice som krävs efter egenjobb? Nu har jag förstått att behöriga inte vill göra sådant... men det vore nog bra att tvinga fram en sådan instans precis som bilprovningen. Inte årlig elbesikning av husen förståss, men besiktning efter utfört arbete.

Visst är felkopplad el mer direkt farlig än andra saker hemma men en rasad balkong är också hyfsat illa, men balkongen får man bygga själv.

Mikael_L
Jag tror inte yens skulle vara livsfarlig efter två månader med en erfaren elektriker + kvällsplugg, tvärtom tror jag att han skulle fixa rätt stora delar av elektrikerarbetet med glans. Men jag tror inte heller att han skulle lärt sig "allt" heller. Det kanske det krävs flera år för...

Mikael_L
Till vissa delar tycker jag att nuvarande system är bra, till vissa delar känns det helt uppåt väggarna.
Att man måste ha teori i botten samt minst 4 års erfarenhet för att klänga i högspänningsledningar och koppla in transformatorstationer på upp till 400 000 Volt tror jag inte många ifrågasätter.

Att en liten ABF-kurs på 15 x 45 minuter inte skulle lyckas klargöra alla aspekter på säkringars utlösningsvillkor (+allt det andra också) tror jag att alla håller med om.

Men att det ska krävas behörighet (minst BB2) för att koppla in den nyinköpta enfas tvättmaskinen till kopplingsdosan som redan sitter på väggen med ledningar färdigt framdraget är ju löjligt.
Det jobbet är vare sig svårare eller farligare än att köra EU-moppe!

En annan sak som kanske skulle behöva ses över är möjligheten att åtminstånde dra tomrör lagligt, eller tom dra ledning i, huja...

Nä, OlaF, jag tycker som dig, det borde öppnas en möjlighet på något sätt att endast behöva inspektera arbetet i efterhand. Problemet är att en riktigt noggrann inspektion tar väl nästan lika lång tid som att utföra installationen med en gång.

Sen kan jag också tycka att 20-30 år gamla (och ännu äldre) installationer är nästan ett större problem än ett välgjort och nygjort hempuleri.

Men det är mycket som måste förändras i så fall. Dels kraven om anställningsförhållande gentemot den behörige, dels kanske införa fler behörighetsklasser och en massa andra förändringar.
Risken blir också att regelverket blir snårigare och mer svårförstått, med större risk för omedveten olaglig verksamhet. Idag är det hyfsat glasklart! Nästan allt är förbjudet ...

Men på det hela, tycker jag känns ganska OK med kraven på den "svåra änden" men att det är överkrav för dom lätta elåtgärderna.

Mikael_L skrev:
Jag tror inte yens skulle vara livsfarlig efter två månader med en erfaren elektriker + kvällsplugg, tvärtom tror jag att han skulle fixa rätt stora delar av elektrikerarbetet med glans.
Nu är det hybris på hög nivå här inne. Stora delar säger du....!!? Vissa delar med eljobben kan jag hålla med att de bör ligga utanför behörigheten. Men i vissa frågor får nog en del folk "kamma" till sig innan de uttalar sig.

Inte skulle iallafall jag tro så högt om mig själv, att efter jag gått ett par månader med rörpularen så skulle jag kunna utföra en stor del av hans jobb med bravur.

Se det så här angående inkoppling av 1-fas tvättmaskinen:
En människa har köpt en ny tvättmaskin. Packar upp den hemma och det sitter en stickpropp monterad på sladden men det är en kopplingsdosa infällt i väggen. Så ser han/hon att det är 3 trådar en vit en svart och en röd. Hur var det nu den gammla var kopplad? Tänkte inte på det. Hur fäster jag stickproppen i dosan? Det var nog ingen jord för det är ingen grön/gul där. Inga problem, eller?? :eek: Därav alla lagar och regler!

så kul att det blev lite debatt, just vad som önskades... man får inte blanda ihop vad man klarar med vad man gör som en yrkesman, det är klart som 17 att jag inte skulle dra kabel och koppla som en erfaren elektriker efter mina två (numera berömda...) intensivmånader. Det handlar om att veta vad man gör, och kunna genomföra det i långsamt tempo med mycket eftertanke. Ungefär som när jag sätter kakel, jag smackar inte upp 5 kvm fix i taget när jag leker kakelsättare...

Att jag skulle fixa den berömda teorin tror jag fortfarande. Har folk glömt hur det var på gymnasiet, det känns så ibland, man hade ångest när man hade ett prov på 30 sidor av en bok...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.