Finns det nån sorts kopplingsdosa som går att montera i en befintlig vägg, så man slipper bryta upp och installera bakifrån? Tyckte mig se någon sorts ROT-dosa, eller var det för bra för att vara sant?

Ja, det finns en ROT-dosa. Jag har använt den i flera väggar när jag drog för nätverksuttag. Finns på flera vanliga byggmarknader.

Det är en ROT-dosa du behöver. Dosan har en fläns som gör att man kan sätta den från "rätt" sida väggen och sedan få den att stanna där.

Nu var där ju ingen bild på dosan men det är garanterat en sådan.

Okej tackar

Kontrollera först hur det ser ut uppåt/neråt och även på andra sidan väggen. Så du inte står med ett hål i väggen och det är något annat som hindrar placeringen.

Att få dit dosan är oftast inget problem. Men tänk också på att du ska ha dit rör/slang också. Är det en oisolerad innervägg så brukar det gå att trycka i en sån i väggen uppifrån eller nerifrån.

Det är både en ny innervägg och en nyreglad yttervägg som tilläggsisolerats. Slangarna sitter redan på plats just där dosorna behöver vara. Så det kanske kan bli lite krångligt att borra upp hålen och få in dosorna av den anlednignen.
Hur som helst så köpte jag dosorna på K-Rauta idag. 20:- dyrare än vanliga dosor, men det får det vara värt istället för att plocka bort de nyuppsatta svånskivorna med hundratals spik och isolering innanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.