Håller på att spika upp dosor i vårt nybygge och har ELJO´s dosor som sitter ihop (går naturligtvis att dela på). Jag ska på samma vägg ha uttag för el/tele/Tv/data, dvs 4 st och undrar om jag får ha dessa sammankopplade eller om jag måste skilja på el och tele/tv/data??

för att undvika störningar/magnetfält i datanätet av elen bör dessa ligga ca 500 mm från varandra, samma med rördragningen. annars så tror jag inte att det är något hinder att dosorna sitter ihop bara det är "täta" mellanväggar mellan el och tele-tv-data

(ojdå, nu uppmanade jag till lagbrott, dosspikning får bara göras av behörig elektriker);)

pellefant skrev:
(ojdå, nu uppmanade jag till lagbrott, dosspikning får bara göras av behörig elektriker);)
Bara vad gäller el-delen, han ska ju ha tv, tele och data också. :)

pellefant skrev:
för att undvika störningar/magnetfält i datanätet av elen bör dessa ligga ca 500 mm från varandra, samma med rördragningen. annars så tror jag inte att det är något hinder att dosorna sitter ihop bara det är "täta" mellanväggar mellan el och tele-tv-data

Jag undrar var Pellefant fått måttet 500 mm, jag sitter nu på mitt kontor och tittar på en Torsmans installationskanal för kontor, inne i den ligger ALLT hopklämmt på 120 mm och det funkar bara bra och så här ser det ut på många kontor och det bara fungerar.

Nätverkskabel har så kort stigning på partvinningen att det måste var omöjligt att inducera något. Common mode möjligen men det är ju transformatorkopplat.

Koax är skärmad just för att hindra störningar och skillnaden 50 Hz och 500 MHz talar för att det inte slinker in så mycket 50 Hz på antenningången.

Telefon är också balanserat.

Sofipropp kan mycket väl sätta ihop alla dosor med en fin ram runtomkring men dra rören åt olika håll.

Prototypen

pellefant skrev:

Dosorna får bara spikas av behörig elektriker, det vet vi ju. Men, ni som kan sånt här, vad gäller för håltagningen i gipsen? Måste man vara behörig elektriker för att göra hål i gipsplattan för dosorna?

Det finns en rekommendation på 20cm vid förläggning utan skärm på kabelstege. Och då snackar vi en miljö där man ofta har långa sträckor och mycket övertoner. Att man någonsin skulle få problem i en bostadsinstallation är osannorlikt. Kanske om man lindar kabeln runt mikron. ;)

ja vi elektriker vill att det ska vara behörighetskrävande att ta hål i gips, men osb-skivorna måste en snickare göra hål i, dom är så förbålt tungsågade:D:D

500 mm har jag för mej att det stog i info om eljo lexhome nätverk...

Det kanske är så att det krävs snickarbehörighet att ta hål på OSB (tat på rätt sätt).

Prototypen

När man felsöker datanätverk så utgår man från att elen inte stör nätverket om det är mer än 100mm mellan dessa kablar. Det finns helt enkelt inte på kartan att 230V eller 400V skall kunna störa nätverket då. Är det kortare avstånd, men de är separerade så är det ändå sällan det leder till problem om kablarna är justa. Däremot om olika kablar är lindade om varandra så kan man börja misstänka detta rätt så tidigt i felsökningsschemat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.