Vad behöver jag för kabel när jag ska dra ut genom grunden(betong) och sätta uttag till motorvärmare utanför(dubbla).????
1,5kvadrat??
2,5kvadrat??
samt vilken klassning??

Beror ju på vad du tänker säkra med.
Saknar behörighet men en 3g2.5 eklk förefaller som ett bra val om du inte ska ned i mark. Ska du ned i mark får du dra eklk om du skyddar den med ett rör/slang men jag rekommenderar ekkj/fkkj när man är i mark.

Tillägg: Förutsätter max 16A enfas

Jag skulle förlägga EKLK 4x2,5 och lägga 2 st uttag (godkända för 16A) 1 st styrt och 1 st fast. Det styrda kan anslutas till ett ur, bra till motorvärmare, det fasta kan användas till anat.

måste man ha 4 ledare för att ha två uttag?....vad menas med ett styrt
uttag?
mvh
M

trojlee skrev:
måste man ha 4 ledare för att ha två uttag?....vad menas med ett styrt
uttag?
mvh
M
Ja och nej.
Med styrt menas att man kan styra det separat med brytare eller timer, till skillnad från fast som har ström hela tiden.
Så två fasta eller två styrda kräver tre ledare, jord, nolla och fast eller styrd fas.
Ett fast och ett styrt uttag kräver fyra ledare, jord, nolla, en fast fas och en styrd fas.

Märk väl att ström till dessa båda uttag måste komma från samma säkring. Och det är inget problem bara 10 A räcker till både MV och annat.

Prototypen

prototypen skrev:
Märk väl att ström till dessa båda uttag måste komma från samma säkring. Och det är inget problem bara 10 A räcker till både MV och annat.

Prototypen
Vad är det för fel med en 2-fasgrupp 16A till 2 st olika uttag?

det med ett styrt uttag lät inte så dumt!!...då kan man ju ha själva timern inomhus:)..eller??(dvs man slipper gå ut och ställa den när d är kallt)....finns det någon bra lösning på en sådan timer?vart köper man det?
mvh
M

Om du har din elcentral på ett lämpligt ställe och den är av den nyare typen (med automatsäkringar) så finns ju timers för DIN-skena som sätts i centralen..

Dessa Timers finns lite här o där och i varierande pris med tanke på kvalitet och antalet funktioner..

Det finns snygga funktionella timers, allt från 'äggklocksmodellen' till programerbara som monteras i vanliga apparatdosor också. Kanske enklare att ha den monterad vid lämplig dörr etc än i elcentralen?

prototypen skrev:

Prototypen
måste de det? kan väl vara på varsinn säkring, behöver ej vara allpolig brytning om uttagen föregås av jordfelsbrytare (med allpolig menas samtliga faser)
och i detta fall så måste uttagen/uttaget ha jordfelsbrytare

jag bor i ett gammalt hus så jag har ett gammalt elskåp med traditionella "proppar". De enda timers jag har hittat är sådana som man sätter i den modernare sorten av elskåp??...finns det någon annat som man kan sätta direkt på väggen bara?
/
M

jo det finns det, men om du har en gammal central så har du kanske inte någon jordfelsbrytare så då kan du låta montera tex en enraders normcentral bredvid den gamla centralen för att sätta in timer och jordfelsbrytare.

pefo skrev:
Det finns snygga funktionella timers, allt från 'äggklocksmodellen' till programerbara som monteras i vanliga apparatdosor också. Kanske enklare att ha den monterad vid lämplig dörr etc än i elcentralen?

Vart hittar jag en sådan timer?....finns d ngn stans på nätet?
mvh
M

trojlee skrev:
Vart hittar jag en sådan timer?....finns d ngn stans på nätet?
mvh
M
Bara ett exempel:

showpic.asp

Schneider Electric Sverige AB

Edit: Skulle ha blivit en bild också, men det vill sig inte av någon anledning??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.