Vi tycker att det viktigaste inredningsmässigt är vad man har för ljus och var man sätter det i huset.

Vi skulle gärna vilja komma i kontakt med någon som är duktig på det.

En inredare med ljus som specialområde kanske.

Vi är ute i sista sekund och det är semestertider jag vet men vi letar med ljus å lykta nästa vecka är vår deadline : (

Snälla ni någon som har förslag?

Vänd dig till din elektriker, många är riktigt duktiga, speciellt de som gör många lösvirkes/arkitekthus.

Finns relativt gott om ljusdesignföretag, men de vill nog ha en slant för att gå igenom ditt hem. Men är du säker på att du inte kan reda ut det själv om du tar dig en funderare?

En bra utgångspunkt är att du i varje rum skall ha tre sorters belysning;

Allmänljus, arbetsljus och effektljus.

Ta tex. ett kök där du har ett allmänljus i from av tex. en plafond i taket, ett arbetsljus i form av underskåpsarmaturer (eller spotlights), samt en effektbelysning i form av kanske spotlights i ett köksskåp med glasdörr och någon armatur i fönstret.

Inte så avancerat och kanske lite "standard" men som sagt en bra utgångspunkt. Sedan kan man spetsa till det ytterligare.

Fundera gärna ut hur ni tänkt möblera innan ni ljusplanerar. En rad spotlights över huvudändan av sängen ser mkt trevligt ut och lagom nerdimmad så blir sängen extra mysig ;)

Men om du har några specifika frågor(rumsvis kanske) om ljussättning så ställ dem här i forumet så finns det säkert någon som har några bra tips!

Tack för svaren!

Det där allmänna det kan vi och det har vi redan lagt in men specialeffekter är det vi vill hitta, och man får ju bara en chans med uttagen när man bygger nytt.

Vi vill få tag i någon som kan komma till oss och ge råd om det där lilla extra och vi betalar gärna för det.

Jag säger det igen, många elektriker är extremt duktig på ljus. Jag har jobbat många år som elkonsult (ljusexpert) och elektriker, min erfarenhet att bästa förslag och råd får du av en duktig elektriker, de är expert på detta.

Förstår inte varför man skall trolla fram en massa nya tittlar och kalla sig expert.

Hemmakatten
Var bor du?

spindel skrev:
Jag säger det igen, många elektriker är extremt duktig på ljus. Jag har jobbat många år som elkonsult (ljusexpert) och elektriker, min erfarenhet att bästa förslag och råd får du av en duktig elektriker, de är expert på detta.

Förstår inte varför man skall trolla fram en massa nya tittlar och kalla sig expert.
Man kan nog vara duktig på ljussättning utan att vara elektriker. Finns nog mycket inom området inredning och ljus som många elektriker inte har en susning om.

Ljussättning är som mycket annat mest, om man frångår arbetsbelysning/allmänbelysning, mest en fråga om tycke och smak. Därför är det mycket svårt att tala om för någon som inte riktigt vet hur dom vill ha det hur dom ska göra. Så det svåraste är nog att veta vad man vill och förklara det så att den som ska komma med råd gör som du vill, och inte så att rådgivaren tycker att du ska dela hans smak.

spindel skrev:

Håller inte riktigt med där....

Företag / arkitekter som pysslar med sån't där är i regel betydligt duktigare än en elektiker. Det är givetvis inget konstigt i det, det är ju deras levebröd. De har oftast mer utbildning i ämnet samt, vad som kanske är än viktigare, bättre koll på vad marknaden har att erbjuda.
Jag vill mena att det är omöjligt för en elektriker att hålla sig ajour med det utbud som bara blir större och större. Särskilt vad gäller "det där lilla extra".

Precis på samma sätt som att en ombyggnad blir bättre om den ritas av en arkitekt än av en snickare.

Även belysning är ju en fråga om arkitektur snarare än om elektricitet...

/jbr

Det här inlägget får man väl f_n för. ;-)

Hemmakatten
jbr skrev:
Det här inlägget får man väl f_n för. ;-)

Absolut inte. Håller helt med dig!! :)

Håller med jbr och hemmakatten till fullo och tar och tar på mig asbestshandskarna för kommande uttalande: En del elektriker sitter på litet väl höga hästar ibland. Jag är säker på att en del elektriker kan en del om ljussättning men att de skulle kunna göra samma jobb som en ljusinredare eller arkitekt tror jag inte en sekund på. Visst någon enstaka är kanske riktigt duktig men inte så där generellt.

Att det sedan dyker upp självutnämnda experter som driver inredningsfirmor är en annan sak. Bara för att man kallar sig expert behöver man inte kunna något precis som bara för att man koppla in en lampa så vet man inte automatiskt vart den sitter bäst.

Jag har själv lång akademisk utbildning och föraktar inte detta, men en riktigt bra hantverkare är många gånger en riktig trollkonstnär, har mycket stor respekt för dessa. Sedan finns det naturligtvis dåliga hantverkare också, men det var inte dem jag menade.

Bland elektrikerna finns det många som har teknisk akademisk utbildning och kurser i ljusteknik. Tror att en del av ni som skriver här är trångsynta 50-talister.

Redigerat:
försökte bara krydda debatten, inget ont till ljusdesigners och 50-talister.

Jag avgudar själv många arkitekter, men de är konstnärer och detta sitter i blodet och inte utbildningen.

Ok, då får du tro det... jag tror att en del elektriker tror att de är gudar för att de fått ut sin behörighet. Vi tror olika helt enkelt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.