Hej!

Min spis är från år 2000. När jag var på hem från jobbet igår så ringde frugan och klagade att spsien gått sönder. "Det sa bara poff" sa hon. Jag bad henne lugna ner sig. Jag provade att byta proppar. Dem hade givetvis gått. När jag sedan satte på spisen så sa det bara...poff.

Är det dags att köpa ny spis månne eller ska jag göra ett nytt fösrök med propparna. Någon som har en ide om vad som kan vara fel. Det är ingen skräpspis jag har heller (ingen värsting heller, men en helt ok. Borde hålla lite längre än 7 år tycker jag)

Tacksam för svar.

Mvh,
Poperick

Går proppen oavsett vilken platta/ugn du sätter igång?

Ofta är det bara fel på ett ellement, det kan löna sig att byta. Om proppen går oavsett vilken platta du sätter på så är det skumt. Du skriver föresten "propparna", är det mer än en propp som går?

Hej,

ja, det är två proppar som går. Och dem går oavsett vilken platta jag sätter på.

Mvh,
Poperick

Be en elektriker undersöka spisen så hittar han felet!

Men ugnen då fungerar den utan att propparna går?

Nix. Har kontaktat grannen som är elektriker.

Han tycker det hela verkar konstigt. Återkommer med mer info.

Bekant med liknande fel hade skogsmus grillad under hällen.

Har varit med om att manöverkablar i spisen legat och skavts sönder mot manöveraxeln till vredet för platorna vilket blev kortis mot jord så fort nått slogs på, men det kan ju vara en massa olika saker!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.