5 046 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Byte av strömbrytare till dimmer
Hej,
Jag har bytt kontakter i huset men inte haft några problem. Nu skulle jag sätta in en dimmer i toan(inte i själva toalettstolen då) och tänkte att det skulle inte vara något svårare.
Jag köpte en ELKO 400GLI.
Men när jag kopplade in den så brummar det mycket i lampan. Den brummar även med strömbrytaren men inte alls lika påtagligt.. Min fråga är vad som kan vara fel?
Varför brummar den? är det något farligt?
Jag har bytt kontakter i huset men inte haft några problem. Nu skulle jag sätta in en dimmer i toan(inte i själva toalettstolen då) och tänkte att det skulle inte vara något svårare.
Jag köpte en ELKO 400GLI.
Men när jag kopplade in den så brummar det mycket i lampan. Den brummar även med strömbrytaren men inte alls lika påtagligt.. Min fråga är vad som kan vara fel?
Varför brummar den? är det något farligt?
Om rakuttaget är ett med tranformator och 110 volt kan det vara kopplat så att brytaren även "släcker" uttaget. Om så är fallet bör du ha separata trådar till belysning och trafo, annars dimmrar du ju även trafon när du ska dimma belysningen och då måste du ha en speciell dimmer pluss att rakapparaten kanske inte mår så bra.
bara en tanke...
Men om jag nu har dimmern på max, borde inte det bli som om jag tycekr på strömbrytaren. och om så är fallet, varför brummar det då när jag kör med dimmer.
Det brummar som mest när jag har på max och sedan avtar det ju mer jag dimmar.
Men om jag nu har dimmern på max, borde inte det bli som om jag tycekr på strömbrytaren. och om så är fallet, varför brummar det då när jag kör med dimmer.
Det brummar som mest när jag har på max och sedan avtar det ju mer jag dimmar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Vad är det för en dimmer? Billiga dimmrar har en förmåga att bete sig knasigt vid fullt uppdimrat ibland...
Koppla bort tranformatorn så blir det säkert bra.
Ps.
Det här med dimmer är betydligt besvärligare än vad folk i allmänhet tror, om man tar ELJO som exempel så har dom 25-30 st. olika dimmrar med lite olika egenskaper.
Ps.
Det här med dimmer är betydligt besvärligare än vad folk i allmänhet tror, om man tar ELJO som exempel så har dom 25-30 st. olika dimmrar med lite olika egenskaper.
Det som ofta missas är kravet på min-belastning. Nyare dimmrar är ju oftast av multityp och klarar det mesta. Billigare modeller som hittas på ÖB och liknande ställen brukar vara av enklare typ så där får man se upp.
Klicka här för att svara